Stäng
RSS 2.0

12 mars / "Så lever du längre?"

 
 
 
Bästa starten på dagen är gröt, alla dagar om året. Jag kommer nog aldrig att tröttna. Om jag, mot förmodan, gör  det kan jag alltid byta upplägg och variera först. Idag känns dock smakerna av krämig, fast, choklad som möter, nötsmör, banan, frukt och bär tillsammans med kokos, frön och en kopp te/kaffe fullkomligt oslagbar. Att studier med resultat som nedan även uppkommer i vimlet gör än inte mindre glad? Ha. "My cup of tea" eller boul of oats? Att det säkerligen finns någon som blir skeptiskt, som prompt vill ifrågasätta, tro att kost inte spelar någon roll för hälsa, livslängd och dylikt "bara för att" liksom struntar jag blint i. Ni vet de som väljer att, alltid, dra till med dessa "man kan bli sjuk ändå" i alla lägen? Såklart man kan. Det finns dem som inte solar solarium en enda gång och dör i hudcancer ändå på grund av genetiska själ, men det är en mindre procentsats, en minoritet och nog är man lite dum om man inte väljer att se verkligheten snarare än att stirra sig blind på en minoritet?

"Harvard-forskarna följde under drygt 14 år drygt 100 000 människor och övervakade deras kostvanor och hälsoresultat. Alla testpersonerna var friska när de påbörjade studien men när de 2010 följdes upp hade fler än 26 000 av dem dött. De som levde och hade bäst hälsa – gällande flera sjukdomar men särskilt hjärtsjukdomar – var de som ätit mycket fullkornsprodukter som gröt, brunt ris, quinoa och bulgur och majs.
Hälsoeffekterna var oberoende av testpersonernas ålder, tobakskonsumtion, vikt och fysisk aktivitet.

Enligt forskarna vid Harvards universitet skulle tusentals liv kunna räddas om fler bytte ut raffinerade spannmål, som till exempel vitt mjöl, pasta och vitt ris, mot fullkorn.
Personer som åt 28 gram fullkorn per dag – vilket motsvarar en liten skål med gröt – minskar dödsrisken med fem procent. Risken för att dö på grund av hjärtsjukdom minskade med hela nio procent för grötätarna.
– De här upptäckterna stödjer nuvarande kostråd om att vi bör öka vår intag av fullkorn, sa Doktor Hongyu Wu vid Harvard School of Public Health, en av forskarna bakom studien till tidningen."

Så ja, lever du på vitt bröd och köpt juice, av sämre sort, till frukost kanske du skall fundera över att byta ut det mot en härlig portion gröt? Ha. Missförstå mig rätt. Det handlar inte om studien i sig utan om att det är otroligt gott men inte minst mättande, tillsammans med ett lass fett och protein, och supernyttigt! Win-win. Om det sedan ger mig några år extra är jag evigt tacksam. Då får jag ju mer tid att käka grötis ännu längre? Ha.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback