Stäng
RSS 2.0

30 mars / En fantastisk trend.




 
Lyssnar ni på podcasts? Jag har, senaste året, fallit som en fura. Det var när jag under en semesterresa för två år sedan började lyssna på gamla avsnitt av Fredagspodden samt Forni och Dasha som detta tog fart i mitt liv. Därefter har jag varit fast för denna grymma form av underhållning. När man reser (oavsett fordon), när man gör vardagssysslor eller när man, ensam, tar en promenad? Istället för en bok innan man skall sova, ja egentligen när som? Det fina med dessa poddar är, enligt mig, att man får ett helt ”radioprogram” som man, på riktigt, tycker är intressant. Jag behöver inte lyssna på delar jag inte vill, sucka till hundra reklampauser eller lyssna till uttjatade låtar som spelas stup i kvarten. Jag får precis vad jag vill ha, då jag väljer podd själv. Om ni ännu inte fått upp ögonen för poddar, eller enbart behöver lite tips följer mina favoriter nedan. Då utan inbördes ordning.

 Fredagspodden med Hannah och Amanda
Två systrar på 30+ som talar mycket om ångest, vardag, självkänsla- och självförtroende, om livet. De talar om saker man (läs: jag!) kan känna igen mig i, är väldigt ”bjussiga” och ger så mycket perspektiv, glädje och inspiration. Om någon mot förmodan missat dessa systrar, ge dem en chans. Det finns över hundra avsnitt och går ni tillbaka i arkivet finns det ett antal, extra bra avsnitt, som handlar om speciella ämnen. Exempelvis nr sju, åtta, tolv och tretton eller 23, 72, 77 och 81.

Alex och Sigge
Alex Schuleman och Sigge Eklund har en super härlig podd där de diskuterar allt möjligt. Podden anser jag vara otroligt välgjord. Och samtidigt som de talar om skitsaker som får än att skratta finns också mycket allvar och igenkänningsfaktorer. Det ligger också något intelektuellt över denna podd. Det märks att det är två karlar med hjärnor som talar.

Wahlgren och Wistam
Den nyaste podden i mitt flöde ”Mina podcaster” i appen. Pernilla Wahlgren och Sofia Wistam har nyligen kommit ut med en, enligt mig, otroligt rolig podd. De har några fasta moment i podden som alltid återkommer i varje avsnitt och bjuder, åtminstone mig, på massa skratt. Mamma har ropat ”Ida vad håller du på med” när jag, den senaste veckan, gått runt med headset och vikt mig dubbel av skratt flertalet gånger. Ha! Jag tycker att dessa två människor tar upp otroligt roliga ämnen. Mycket sex och galna tankar – vem gillar inte det?

Måndagspepp med Hanna och Ellinor
Två unga instagram- och bloggprofiler som vänder sig till en yngre målgrupp (de själva är i tjugoårsåldern). De talar om vänskap, kärlek, livet och peppar till ett positivt och roligt liv där man vågar ta för sig. Jag tycker att denna podd är väl värd att lyssna till. Extra bra, av de avsnitt som hittills sänts, är avsnitt nummer 6 som handlar om vänskap. Hett tips!

Bingo och Katrin, Relationspodden 
Paret Bingo (flickfotografen) och Katrin Zytomierska svarar på och diskuterar relationsproblem. De läser upp frågor ifrån lyssnare angående vänskap, sex och relationer och bjuder däremellan, mycket, på sig själva. Jag tycker att denna podd är riktigt rolig på flera sätt. Dels på grund av att de båda två är riktigt sköna, på frågor som är galna respektive något man själv har möjlighet att känna igen sig i.

Opodden – ”Den oretuscherade” podden
Här intervjuas, kända, svenska kvinnor angående deras karriärer. Man får en inblick i deras liv, att alla har brister, motgångar och dylikt och får otroligt mycket inspiration angående karriär och liv. Det finns hittills tio avsnitt med intervjuer av bland annat Janni Delér, Ellinor Bjurström, Isabel Adrian eller Sara Montazami?

Värvet
Kristoffer Triumf intervjuar diverse kända profiler. Det finns verkligen intervjuer med alla människor du kan tänka dig. Välj någon som du är sugen på och få hela denna persons livshistoria. Molly Sandén, Maria Montazami eller Amanda Shuleman? Tre favoriter för mig men det finns SÅ många mer. Superbra podd!

Utöver detta finns det poddar som jag lyssnar sporadiskt på då ämnen eller personer som intresserar mig gästar. Exempelvis ”hälsa på dina villkor”, träningsglädje talks eller Aftonbladet Af Trus. Hoppas ni fick något härligt tips att förgylla denna grå måndag, eller nästa resa, med.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback