Stäng
RSS 2.0

19 januari / I dubbel bemärkelse.

 
 
 
Denna morgon blev det pannkaka av min pannkaka, i dubbel bemärkelse? Ha. En "scrable banana pancake" ungefär. Dock precis lika god som en snygg sådan, bara i flera delar. Egentligen kan man göra cirkus 5-6 st plättar på detta recept istället för en enda tjock pannkaka. För mig handlar det endast om latheten som får mig att steka allt på en gång i en stekpanna av perfekt storlek, istället för att stå och vända små plättar.

En gammal favorit som finns i oändliga varianter. Med keso, havregryn eller mjölk i receptet? På flera ägg och äggvitor eller på ett? Tillagad i stekpannan eller i ugnsform i ugnen? Du bestämmer. Jag blandar ofta 1 banan + 2 ägg (ev 1 ägg & en äggvita) och steker i kokoksolja, med kanel på, på medelhögvärme. Därefter serverar jag med olika smaskiga tillbehör, idag tillsammans med keso, nötsmör, varma bär och en mängd olika fröer samt kokosflingor. Och så lite kaffe och grapefrukt bredvid, såklart. Enkel frukost, mellanmål eller kvällsmål framför tv:n. Billigt, enkelt och framförallt SÅ gott. Finns det ens någon själ därute som ännu inte testat? Jag tror inte det, men om? Kör. Min farfar 80 år och mormor 87 lagar numer dessa till frukost och mellanmål - Superkul! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback