Stäng
RSS 2.0

19 januari / Att lösa vardagen?


En smula ljus i detta ständiga mörker. Vita tulpaner och lite planering. Skall troligtvis tillägga shopping i huvudstaden med en babe snarast. Mycket mysigt! Som jag skrivit tidigare tokälskar jag att skriva ner saker. Framförhållning, post-it lappar och koll på läget är A och O för mig. Mina to do lists pryder ständigt köket. Ha! Detta har pågått sedan, alltid? Det handlar inte om några stora saker utan kan vara "blogga, kom ihåg att ringa x, träffa X kl 19 tors, handla det, måla naglarna, beställ den där klänningen...ja, you name it. Inga konstigheter men något som ger mig struktur och som får mig att komma ihåg saker jag skall göra eller borde ta tag i, stora som små. Att ha en lista att bocka av ifrån gör det, enligt mig, enklare att få det gjort. På tal om struktur tänkte jag på en sak som kan ge just struktur med hälsosamma vanor: Matlådor i veckorna. Har du exempelvis en ledig dag i veckan eller på helgen? Använd den till att förbereda den mat du vill äta under veckan. För att spara pengar, spara tid eller ta hand om din kropp? Kanske fuckar du ur på kontot och tömmer det på köpta sallader, lunchbufféer eller dylikt? Kanske kommer du försent till jobbet på grund av att du lagar mat eller stressar alldeles för mycket, eller kanske vill du äta lagad mat som ger din kropp energi men slutar med en pizza på grund av dålig planering och karaktär? He. Har du matlådan med den mat du vill äta färdig är det också vad du kommer att äta, utan stress och onödiga utgifter. Hur bra? Kolla vad som är extrapris på just denna vecka & försök utgå ifrån de varorna. Perfekt tycker jag. Jag kommer bli SÅ ekonomisk i mitt liv. Ha! Jag slänger SÅ sällan mat då jag tycker att det är ett hemsk slöseri & ett hemskt beteende. Som sagt, planering, det löser mycket. Nu skall jag slå ihop lite lådor inför arbetsveckan, innan arbetet kallar, så att jag slipper laga mat och diska 10 olika tillfällen istället för ett. Win-win för hela familjen då jag 50% av gångerna inte hinner diska klart innan jag åker iväg..."Vita tulpaner och lite planering" - Det kan nog lösa det mesta ändå?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback