Stäng
RSS 2.0

5 februari / Om D-vitamin.

 
 
 
Har väl fått fnatt och lurar mig själv med D-vitamin och tar fram klackarna. Som om denna D-vitamin vore solen själv och klackarna därmed ett bra alternativ? Att fota utan blixt i mörker var ingen bra idé alls och ger inte denna kornblå färg rättvisa. De matchar dock burken som, bland annat, anlände per paket idag. Jag har aldrig tidigare testat D-vitamintillskott men känner att det verkligen är på tiden. Den främsta källan till vitamin D är, som ni säkerligen redan vet, sol. Sol som inte riktigt är närvarande i detta land, denna tid på året. Jag läste dessutom att solen, här i Sverige, endast lyser starkt nog under några få timmar mitt på dagen på sommaren, för att D-vitamin skall bildas. Detta lager skall sedan räcka till nästa sommar...Inte kontigt om vissa får brist och känner trötthet, får ett nedsatt immunförsvar och dylikt? Visserligen kan man få sig sig D-vitamin via kosten, exempelvis genom fet fisk och ägg. Dock har jag läst att det krävs cirka 35 ägg eller minst 350g fet fisk per dag för att komma upp i de nivåer man egentligen behöver, och riktigt där är jag inte, haha. Jag förespråkar egentligen inte en massa tillskott, utan givetvis att man äter mat och därigenom får i sig den näring man behöver, men just D-vitamin är helt ofarligt då det är svårt att överdosera. Tänker nu testa 1 tablett om dagen, i kombination med den grymma kost jag äter, och se om man får någon märkbar effekt. Har någon av er erfarenhet av dessa tillskott? Detta är första gången jag testar Holisics produkter, men vad jag läst mig till verkar de renast möjliga. Deras produkter var lite dyrare men det anser jag helt klart värt snarare än att de är fullproppade med konstigheter. I paketet följde även två andra nyheter med; Next up! Vi ses. 

Några korta fakta om D-vitamin (källa kostdoktorn.se):
/Brist visar samband med vinter- och vårdepressioner / D-vitamin stärker skelettet / Kan förbättra humöret och göra dig piggare och gladare / Kan minsta risken för cancer /  Stärker immunförsvaret . 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback