Stäng
RSS 2.0

17 oktober / Redo för bal?





 
 
 

Denna tid på året är det exakt tre år sedan jag beställde min balklänning. I huvudet skrevs även ett och annat adjektiv innan ordet balklänning i inlägget, men vi är väl ändå svenskar? Ha. Jag bestämde mig för klänningen i oktober och dansade bal 26 maj samt 2 juni. "Herregud vad tidigt", tänker någon men faktum är att det inte alls är tidigt att inhandla en klänning såhär års. Tvärtom! Vill man kunna välja och vraka, ha chansen att få just den klänning man faller för samt ha tid på sig skulle jag tipsa alla som skall dansa en seriös bal att börja leta nu. Butikerna får nämligen inte sälja likadan klänning till en och samma bal vilket kan medföra att man inte får välja den klänning man faller för. Katastrof? Enligt min mening, ja, då jag alltid vetat vilken typ av klänning jag velat ha. 

Ovan ser ni min klänning, frisyr, bh, utsmyckning och skor. Skorna köpte jag för en otroligt billig peng. De är inte fina någonstans men satt fast på foten och saknade klack vilket var förutsättningarna då jag dansade europas största bal och då de inte skulle synas. Jag beställde min klänning utan att ens prova då den inte fanns i butik och lät sedan sy om den från dragkedja till snörning. Köpte även handskar och smycken ifrån samma butik vilket gav mig ännu lite mer rabatt. Min Free-bra köpte jag på Twilfit och den har varit absolut toppen. Återanvändningsbar ca 100 gånger förutsatt att man är noga med rengöring. Väskan hittade jag på butiken Glitter. 

Tips till Er som skall dansa framöver;
1) Beställ klänning så tidigt du kan. Vänta inte!
2) Boka tid för hår, make & naglar (om du skall fixa det på salong) så fort du vet balens datum. (Välj någon du litar på, som kan dig och se till att bli provmakead & prova frisyr innan). 
3) Välj bekväma skor som sitter på foten och gå in skorna innan baldagen. Skoskav klär ingen!
4) Sy inte upp klänningen innan du vet vilka skor och vilken bh du skall ha på baldagen. Låt klänningen vara lite kort om du skall dansa.
5) Välj det DU vill ha. Strunta i alla andra och vad de skall ha på sig etcetera. Denna dag skall du känna dig vackrast på jorden & det gör du om du klär dig som Du alltid drömt om. 
6) Fixa bil i tid och tänk om att en Cab kan bli ett nederlag vid regn. Det blåser även mycket för frisyr och make.
7) Inhandla ett läppstift, lösögonfransar (?) och ett stort paraply för baldagen. Fyll även väskan med näsdukar, täckstift, tuggummi & tamponger? Ha. "Alltid redo?" Jag är SÅ avundsjuk på alla som har balen framför sig. Detta är en av de bästa dagarna i mitt liv. Jag hoppas det blir er också. 

Where to go? 
Klänning: Inte butiken hela vänskapskretsen besöker, bätet. Budget: Blocket eller låna/hyr. 
Free-bra: Twilfit (få hjälp att prova!) - Budget: Lindex. 
Hår: Jag skulle säga; DIN nuvarande frisör som har koll på ditt hår och vad du gillar.
Väska: Glitter, Accessorize, Nelly.com, Asos, Zara.
Hårsmycken: Glitter, H&M, Accessorize, River Island. Utomlands: New Look, Bherska, Prime Mark.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback