Stäng
RSS 2.0

4 november / Tisdagstipet;



 
Tanken var inte att jag skulle ge er ännu ett tips på kostfronten denna vecka utan variera mig, men på grund av min stora besatthet till dessa chips måste jag dela detta pronto så att ni, som ännu inte testat, också kan njuta. Vi har väl alla hört tjatet om "Kale" eller svenskans grönkål? Denna vara är 2013's stora trend på superfoodfronten och har funnits i mitt liv sedan dess, dock i annan form än som chips. Jag har många gånger läst om att "Kale chips/ grönkålschips", om hur gott det är, men ändå inte tagit tummen ur då jag tyckt att de varit supergoda stekta i kokosolja. Varför ändra ett vinnande koncept? Jo, för att man, när man väl gör det, inser man att det andra konceptet slår det första på fingrarna hundra gånger om. Wow, bam och mums. Den där chipseffekten uppnås direkt. Ni vet när man tar ett smakprov och inte kan sluta äta? Skillnaden här är att det inte finns någon anledning att inte fortsätta. Grönkål är väldigt rika på C-, A och E-vitamin. Det är också virus- och bakteriedödande och är en ypperlig antioxidant som är bra mot inflammationer och att motverka cancer. Så att trycka en skål grönkålschips gör du snarare med fördel än att låta bli. "Till och med" min trettonåriga, skeptiska, bror åt med ett leende tills plåten var tom. Kul!

Såhär gör du; 
Ringla lite olivolja över hackad grönkål och massera in det ordentligt. Strö sedan lite havssalt över och lägg det på en plåt med bakplåtspapper. Sätt ugnen på 150 grader och grädda sedan chipsen i mitten av ugnen ca 13 minuter. Servera helst direkt! Som snacks en kväll i soffan, som tilltugg till tapas, som en av grönsakerna till en bit kött/fisk/vegetarisk biff? Det finns såklart många olika användningsområden för just denna superkål. Detta var endast ett tips. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback