Stäng
RSS 2.0

22 november / Pepparkakor.



 
Pepparkaksbars - Lördagsmorgonens sysselsättning och förmiddagens fika. Wow! Jag dog, avled och gick av på mitten samtidigt som barnet i mig jublade. Julen är räddad? Ha. Betyget uppskattas till en 10/10 möjliga av mig samt av familjens reaktioner att döma. Till ord som "Det smakar precis som pepparkaksdeg/pepparkaka" och njutningsfulla "Mmmh" är det min slutsats. Kul! Receptet kommer ifrån helt fantastiska Susanna Backman (Tasty-health.se) och ser ut som följande.

För 8 bars i storleken ovan:
300 g kokta kikärtor (finns färdigkokta, eco på tetra)
200 g whey protein vanilj (jag använda vanilj, vitchoklad ifrån Fitnessguru)
4 msk kokosmjöl 
4msk stevia sötströ
4 tsk kanel
4 tsk pepparkakskrydda 

Stavmixa kikärtorna till en slät smet. Tillsätt alla ingredienser utom kokosmjölet och blanda nogrannt. Avsluta med att tillsätta kokosmjölet pö om pö då mängden kan variera beroende på vilket proteinpulver du väljer att använda. Blanda tills önskad konsistens och forma sedan åtta stycken bars att vira bakplåtspapper om. 

Jag tänker nu frysa dessa inför diverse fikastunder inför julen, men även göra en ny sats att göra små bollar av för att servera i min julgodisbuffé. Ni måste bara testa dessa bars om ni gillar pepparkakor eller pepparkaksdeg. De är verkligen supergoda. Och har ni inte proteinpulver kan ni alltid beställa portionspåsar ifrån Fitnessguru. 


Kommentarer
Postat av: Sanna

Sv: skönt att höra att du håller med, det är helt rätt! och vad gott det ser ut! Kram :)

2014-11-23 @ 22:52:05
URL: http://almasannaperssons.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback