Stäng
RSS 2.0

16 november / Nyttiga lussekatter.

 
 
"Nyttiga lussekatter" är rubriken och jag flinar, spyr lite galla och erkänner i förbifarten att denna rubrik kanske var en såndär typisk kvällstidningsrubrik, för att fånga en extra läsare eller två? Ha. Jag gillar inte riktigt ordet "nyttigt" då jag tycker att det handlar om helheten. Kan man verkligen vara onyttig respektive nyttig vid en specifik måltid? Handlar det inte om vanorna, levnadssättet och det stora hela, egentligen? Inte blir du nyttig för att du äter en kycklingsallad istället för pizza eller tvärtom, en köpt vetedegspizza med kebabbsås istället för en kycklingsallad? Nej. Däremot är det kanske direkt "onyttigt" att äta något vår kropp inte tål om det ger utslag på kroppen i någon form & vi reagerar med exempelvis diarré, andnöd, kramper - you name it? Då kan vi nog konstatera att det inte är hälsosamt för oss att utsätta kroppen för det. Därav kanske inte rubriken är så tokig trots allt då dessa lussekatter är just fria ifrån gluten. (Därav den annorlunda looken på dem - De blir inte riktigt lika fina som med vetemjöl...). 

Jag kände att jag inte tänker sitta utan gula bullar á la kissekatt på diverse advetsfikor och gjorde idag slag i saken. Fann imorse ett recept på nätet, ändrade på eget bevåg och fick 10/10 av mig själv (ha!) samt min familj och farfar. Dessa lussekatter är söta, saftiga och smakar "precis som" den klassiska katten på vetemjöl även om den inte riktigt ser ut så pga avsaknaden av gluten. Jag är överlycklig! Att dessa dessutom tåls att ätas till diverse kakor och julgodis eller ett stort mellanmål, till frukostfika eller ett flertal kontinuerligt utan att det skulle vara "godis-godis" då de innehåller bra proteiner, kolhydrater och fetter samt saknar socker. Man kan även göra dem mjölkfria om man inte tål mjölk & laktosfria om man inte tål laktos - Win-win för alla ? 

Så till alla glutenintoleranta, känsliga eller nyfikna? Här har ni receptet som i grund och botten är ifrån Åse Falkman Fredriksson. Ändrade dock lite och såhär blev det då;

För ca 20 st (jag gjorde dubbelsats & det blev 46 st små) : 
4 ägg /  50 g kokosolja / 50 g kvarg /  sötning motsvarade 5 msk strösocker (Ica sötströ = 5 msk /  1 dl mandelmjöl / 3/4 dl kokosmjöl / 2 msk fiberhusk / 0,5 dl pofiber / 2 tsk bakpulver / 1 dl grädde eller valfri mjölk / 0,5 g saffran 

Gör såhär: Blanda saffran med 1 msk vatten och låt stå 20-30 min. Vispa ägg och sötning fluffigt och tillsätt sedan de torra ingredienserna (som du först blandat försig) samt matfett+kvarg samt saffranen. Vispa alltsammans och låt sedan stå ca 10 min. Är degen för kladdig? Tillsätt då mer kokosmjöl (detta behövde jag ej). Rulla bullarna, sätt i russin (om du så gillar) och pensla med äggvita. Grädda i mitten av ugnen på 175 grader i cirka 20min. Låt svalna på galler under bakduk och servera med en kopp glögg, te eller varm choklad. Enjoy! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback