Stäng
RSS 2.0

9 maj / Blogginlägg från duschen?

 
Jag är nog en riktig dagdrömmare; romantiserar saker i mitt eget huvud, ständigt. Men kanske är det just där vissa av dessa händelser också skall stanna, stanna i mitt huvud och vara sådär härliga, utan att utövas i praktiken. Kanske är det då jag får båda delarna? För mitt i detta drömmeri glömmer jag liksom att det jag målar upp inte alls stämmer överens med verkligheten alla gånger. Istället målar jag upp och förskönar situationer jag i verkliga livet inte alls tycker om. Så, när detta sedan inträffar undrar jag liksom "vad fan" jag gör detta för, när jag inte ens njuter av det. Låter kanske konstigt. Kan någon härlig själ därute relatera till detta otroliga fenomen tro? 

Tänk er exempelvis att ni är på solsemester med Er stora kärlek. Tanken på att vakna i en stor king size bed med stora, fluffiga, vita lakan. Rulla runt, solbränd och härlig. Ligga kvar, njuta, mysa omkring, medan solstrålarna letar sig in genom gardinerna som smeker golvet. Njuta av att bara vara. Sova ut, länge och väl, gå upp sådär sent att frukost blivit lunch? Kanske inte gå upp alls? Scenen i mitt huvud ser helt fantastisk ut - romantisk, vacker, härlig. Men, här kommer den stora sanningen; Jag gillar ju inte ens att sova bort dagen. Jag hatar ju att ligga kvar i sängen länge och väl, och när jag är utomlands vill jag mer än någonsin upp, upp och återigen upp! Ha. Att i praktiken utföra detta "liggakvarande" får det att krypa lite i min lilla kropp, skruva mig frenetiskt av obehag och mentalt befinna mig någonannanstans. Likadant är det med att bada bubbelbad och att duscha ihop med någon. I min tanke är det så satans mysigt, så; Jag tänder en massa ljus, spolar upp ett bad. Jag dukar fram godsaker, tar fram oljor och härligheter och sedan? Sedan sitter jag i det där förbannade badkaret, svettas, vrider mig och frågar mig själv efter fem minuter om det inte är dags att hoppa upp snart? Detta gör ju att hela situationen slutar i ett totalt misslyckande - något jag kunde skippat helt. I skrivandets stund kan jag inte låta bli att skratta lite åt mig själv när jag tänker på hur jag fungerar, men, det är hela sanningen. På den där solsemestern studsar jag hellre upp, tar en tidig tur på stranden innan solen står allt för högt. Jag duschar snabbt, smörjer in mig och intar frukostbuffén så pass tidigt att jag utan problem kan njuta där länge och väl (med sällskap!), utan att klockan redan slagit lunch när solstolen och havet intas med bravur. I min värld är den där timman härligare att spendera i solstolen, i havet eller vid frukosten, alla dagar i veckan. Jag duschar hellre själv efter en aktivitet ihop, gör hellre något mysigt innan och efter. Ändå lurar jag ofta mig själv med dessa målande, härliga bilder av saker som "ett mysigt bad", "borde duscha ihop oftare" och "vad härligt att ligga kvar och njuta" trots att jag varje gång kommer till insikt med att detta ordet "njuta" inte stämmer in i sammanhanget, för mig. Där blir det också tydligt att det ack så missbrukade ordet "unna sig" inte går att tala om för någon annan. För inte kan jag säga till dig vad du skall "unna dig" då "att unna sig" är olika för oss alla? Tycker du inte att det på något plan är härligt att läsa en bok, nej, då kan du ju inte "unna dig att läsa lite"? Är du laktosintolerant kanske det inte är att "unna sig" att ta en gräddig glass - för vad unnar du dig då, magkramper och diarré? En kväll på toan? Ha.

När jag och min kärlek, för snart fem år sedan, blev ett par kunde vi på helgen ligga kvar i sängen till eftermiddagen. Byta frukost mot lunch direkt. Mysigt? Jag plågades. Herrejesus - hela min lördag hade precis passerat förbi, helgen var snart slut och jag mådde illa då jag fick matig mat som dagens första måltid. Ha. Och när vi väl tog oss upp ifrån sängen, gjorde vi det för någon slags mellanlandning on le sofa och fastnade där? Ja, det räcker tydligen inte att slå ner mig? Det skall sparkas på den som ligger också? (Som för att tillföra ännu mer ironi & störa någon?)  Idag är situationen annorlunda. Jag har kommit ut ur garderoben med att "detta är inget för mig" eller "I hate it"? 

För jag är nog en riktig dagdrömmare; romantiserar saker i mitt eget huvud, ständigt. Men kanske är det just där vissa av dessa händelser också skall stanna, stanna i mitt huvud och vara sådär härliga, utan att utövas i praktiken. Kanske är det då jag får båda delarna? Ibland räcker det liksom att njuta lite på avstånd, låta tanken vara just en tanke och ägna sig åt det man faktiskt tycker om. Pracka inte på dig själv situationer som instagram och diverse medier utlovar som en härlighet; Gör det du tycker om & låt ingen berätta för dig vad du skall göra och inte göra, vad du gillar och inte gillar. Jag tror att Du känner dig själv allra bäst. "Som för att dela med dig av ren knasighet och flummigt tänkande, vara lite människa?"

Kommentarer
Postat av: Anonym

Du är så lik gunilla i svenska hollywoodfruar, slående likt!!:)

Svar: Haha, förlåt men jag kan inte låta bli att skratta i eländet! Kära du; Att vara elak är en mycket dålig egenskap. Att sedan också vara extremt dålig på det är enligt min mening ett ännu större nederlag. Kanske kunde du dragit till med något annat, förslagsvis att jag har håriga armar eller ser lite rolig ut när jag står sådär galet snedvriden och ler? Det är inget som hade gjort mig illa det heller, men det hade liksom varit lite mer väsentligt i sammanhanget? Haha! Kan dessutom meddela att ditt kära ip-nummer kommer upp när du kommenterar min blogg. Bara en liten påminnelse till dig då du försökte kommentera elakt i september också. Känns lite patetiskt att Du sitter och följer min blogg trots allt ? Kram på dig! Hoppas du en dag blir tillfreds med dig själv :)
idaacarleborn.blogg.se

2014-05-09 @ 19:56:18
Postat av: MADDISENJ.SE

Jag känner igen det där, vill också gärna ligga kvar i sängen men samtidigt vill jag inte förlora hela dagen utan vill ta vara på all tid till saker man tycker om att göra och verkligen njuta.

Svar: Ja men precis :) man får hitta något mellanting. Ställa klockan så man hinner ligga kvar men ändå få dagen också :) hehe
idaacarleborn.blogg.se

2014-05-10 @ 10:48:46
URL: http://maddisenj.se
Postat av: SPLINKY - FOTO | CHEER | VARDAG

håller med dig, älskar att ligga kvar i sängen en lång stund men att missa hela dagen är inte så kul.. Bra inlägg. Otroligt härlig bild också!

Svar: Tusen tack, vad glad jag blir av din kommentar !! :)
idaacarleborn.blogg.se

2014-05-10 @ 16:25:38
URL: http://splinky.blogg.se
Postat av: Felicia

Hahah skrattade så mycket när jag läste detta! Fantastiskt beskrivet och så sant!! Åh älskar din blogg, så glad att jag hittade den! Och så snygg du är! Ha en magisk söndag! Kram kram

2014-05-11 @ 09:03:44
URL: http://weeren.blogg
Postat av: Anonym

Jag har faktiskt aldrig kommenterat din blogg? Sitter i en studenkorridor. Jag menar inget illa med att du är lik henne. Jag tycker hon är vacker precis som du. Tråkigt att du inte tycker detsamma.

Ha en fin dag!

Ellinor, linköpings universitet

Svar: Det nödlögnen får stå för dig, och din adress är inte i Lkpg. Menar man att någon är vacker anser jag det vara mest lämpligt att skriva det rakt ut. Att påpeka folks likheter kan vara fritt för tolkning, oavsett vem man påvisar att personen liknar, då alla har olika åsikter om vad egenskaperna innebär. Dock är väl just Gunilla, trots sin modellkarriär, ingen man främst förknippar med varken vacker eller trevlig, det vet vi nog båda två..Inte heller det sättet du valde att uttrycka dig på i din/dina kommentarer. Jag tar din kommentar som ett tecken på ånger, men vad jag väljer att tro får stå för mig, precis som vad du valt att kommentera, står för dig ;) Jag tar personligen inte åt mig, tycker att det säger mer om dig än om mig, men vill bara uppmärksamma dig på att vara försiktig med vad du skriver på nätet. Det kan vara någon därute som tar skada, vilket är otroligt onödigt då jag inte alls tror att du menar det du skriver, egentligen :) Värt att tänka på!
idaacarleborn.blogg.se

2014-05-11 @ 21:23:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback