Stäng
RSS 2.0

28 maj / "Vi är alla bara människor?"

 

 

Dagens kickstart framför inget mindre än just "Kickstart". Längtar så tills jag är skadefri att röra på mig igen!
Några månader av ren vila känns tråkigt med tanke på hur allt jag slitit för tynar bort; lagom tills solen erbjuder härlig utomhusträning och svett i solnedgången? Men, man skall vara glad att man har en frisk, härlig kropp som fungerar. Om rumpan sedan inte hann ta den form man önskat, armarna inte hann bli riktigt så starka eller om det saknas styrka, uthållighet eller explosivitet här och där, är i slutet av dagen, en världslig sak, så länge man har hälsa och mår bra? Styrketräning och fitness har blivit så misstolkat, vilket jag tänkte ta upp då jag fick ett önskemål om inlägg angående  "att träna för sig själv eller för instagram". En glaskulerumpa verkar mer eller mindre vara något man förväntas ha om man någon gång satt sin fot på ett gym, annars är man misslyckad och tränar helt fel? Vad man sedan har för upplägg, för målsättning, anledning att träna, vad man tränar, äter, har för förutsättning, vilken tid man lägger ner, antal set, reps och typ övningar - om man tränar styrka, kondition, fotboll, yoga eller helt planlöst, ja YOU NAME IT, spelar ingen roll? Ha. Jag fnissar lite för mig själv. Att vara hälsosam (vad det nu innebär för var och en av oss), att röra på sig eller idrotta i någon form respektive att träna för att tävla i någon typ av fitness & då ha den fysik det då kräver, är två helt skilda saker. Exempelvis bikinifitness, är en sport, en extremsport som handlar om att vara hälsosam, vilket heller inte är deltagarnas tanke (All cred till dem - vilket sjukt jobb och vilken disciplin!!). Att äta det man själv mår bra av och röra på sig i någon form, är en annan femma och ger inte en specifik kropp, heller inte den kropp som ex. Evelin (squats) som representerar svenska landslaget i bikinifitness, har. Inte tusan tror vi att vi skall äta, leva och träna som exempelvis Anja Person, för att vi åker skidor en vecka i januari? Så varför förväntar sig folk att de som rör på sig skall ha en specifik kropp och då ofta en fysik som en elitidrottare? Jag har själv fått kommentaren "du ser inte ut som  alla andra som tränar". Där undrar jag; Vilka är alla andra och vad är det du tror dig veta om min träning? Vad är det Du anser att jag har för mål med min träning? Är 'alla andra' Gösta 65 som kör 1h motionscykel 3h/v. Är det Lisa som springer backintervaller och tränar fotboll på sin fritid? Är det trebarnsmamman Kritstin som även jobbar heltid på kontor, Pontus som tävlar i bodyfitness eller Malin som kör lite vad som faller henne in, när det faller henne in? På gymmet där jag vanligvis tränar ser alla väldigt olika ut. Vi har alla olika förutsättningar, anledningar och upplägg, men det är också helt accepterat. Jag behöver inte säga att "jag vet att jag är smal, jag tränar för att det är kul, för att vara frisk och för att bli starkare" precis som X inte behöver säga att den vill gå upp 7kg,Y att den vill kunna göra 10 chins innan oktober eller B att den vill minska sina risker för ex. diabetes. VI är olika och viktigt att förstå samt att acceptera. Vi behöver inte äta nutella på mackan för att en fitnessmodell gör det, vi behöver inte  "slakta benen" eller hojta "eat to grow", dieta i någon form eller ens ha ett mål med vår typ av motion - men vi får också ha det och måste acceptera andras målsättning, inse att det är okej att träna för sin sak vare sig det handlar om utseende eller fysik, så länge man mår bra. Vad som blir fel är när förväntningarna är skyhöga och Lisa 25 undrar varför Kajsa som faktiskt gymmar 4h/v inte ser ut som Petra som elitsatsar, båda tränar ju ändå på gym? Och även om 'strong is the new skinny' blir det lite som att ersätta ett ideal med ett annat när det i själva verket är det där begreppet "ideal" som bör utrotas snarare än en kroppstyp. För jag anser att oavsett "strong" (vad det nu innebär för en enskild individ) eller "skinny" och allt däremellan och utanför, är okej så länge man har hälsa. Man kan vara skinny fast man äter jätte mycket & sitter stilla, fast man lyfter tungt eller inte alls och man kan vara strong fast man aldrig tränar, ha en grym grundkondition fast man inte sprungit på flera år? Precis som man kan ha långt hår fast man alltid utsätter det för värmetänger eller ha en fantastisk sångröst trots att man aldrig varit hos en sångpedagod. Jag kanske går ut på stranden i sommar, lite svagare än förra sommaren, med en nästan lika liten stjärt medan Du viskar i ett frågande "tränade inte hon?". Du kanske väljer att nöjt peka på den där individen du vet tränar Crossfit för att utbrista i ett  "jag som inte ens tränar utan ligger still på soffan, är ju i alla fall smalare" som om Du vet denne persons specifika mål med Sin enskilda träning? Alla dessa "riktig kvinna" eller "riktig man" eller såhär SKA en kille beté sig gentemot en tjej (etcetera x tusen!), som just nu härjar på nätet tycker jag är osmakligt. Kan inte någon därute visa mig hur den där oäkta tjejen eller killen ser ut? Då jag aldrig sett någon. "Oäkta" för mig är en lögnaktig person, inte en person med ett visst utseende. Och tänkte du precis "amen Du som är så smal, har väl inte rätt att beröra detta ämne" är du precis inne på det sneda spår av kategorisering som jag nu talar om. Jag är smal och jag tycker att jag duger som jag är, även om det nödvändigtvis inte betyder att jag inte vill ändra på något hos mig själv. Jag skulle mer än gärna ta Evelins rumpa och klistra fast den på mig, men, det är inte realistiskt någonstans då jag inte är en elitsatsande bikinimodell - Jag föddes såhär; Med egna förutsättningar, min kropp, mitt sätt att vara - Det gjorde vi allihopa. Jag förespråkar verkligen en hälsosam livsstil med allt vad det innebär för var och än, men jag tänker aldrig klaka ner på någon, bestämma hur någon annan vill eller skall vara. Jag tänker satsa på mig själv. Tränar du för din hälsa, dina mål och prestationer eller för instagram? Ingenting är fel - bara vi förstår att dessa "finns eller ska", "för hit eller dit" inte är okej. Du kanske inte vill ha mina nudefärgade, långa naglar och jag vill troligtvis inte ha dina nedklippta i neongult lack - Så varför bryr du dig om mig? Skapa det Du vill ha, den du vill vara och ROCKA det. Du kommer alltid vara FÖR hit eller dit för någon annan - Så var den version av dig själv som DU trivs med och Kickstarta ditt liv utifrån dina förutsättningar och din vilja. För; Vi är bara människor, i slutet av denna dag också.

Kommentarer
Postat av: Frida - vägen till en stark kropp

Gott det ser ut! Fin och härlig blogg du har:)

2014-05-29 @ 21:22:44
URL: http://frideliineskriver.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback