Stäng
RSS 2.0

31 augusti / Glutenfri broccoli-/fetapaj.

 
 

Slängde igår ihop en broccoli-/fetapaj inför kvällens kräftskiva, en kräftskiva som tyvärr blev inställd i sista sekund. Istället tändes det ljus, spelades ljuvlig musik, skrattades, spelades poker och okej, smaskades paj och kräftor, i alla fall. Är ni också sugna på paj och kanske dessutom har en mage som sparkar bakut av gluten? Då tycker jag att ni skall testa denna. Fantastiskt god! Utgick ifrån ett recept jag sparat ned ifrån nätet för länge sedan, ändrade om lite på måfå & blev super nöjd. Såhär gjorde jag: 

Blanda ihop 3dl mandelmjöl (ev 50/50 mandelmjöl & naturellt bakprotein), 3 äggvitor, 1 msk fiberhusk, 50g kokosolja (annat fett som ex smör fungerar också), 50g kvarg. Bred ut detta i en pajform och förgrädda i 10min på 200 grader. 

Äggstanning: 2 ägg, 2 äggvitor, 2 dl valfri mjölk, salt, peppar, vitlök & timpaj. 

Fyllning: 1 stort broccolihuvud att hacka.

Gör såhär: Vispa ihop äggstanningen och häll den, tillsammans med fyllningen, på det förgräddade pajskalet. Grädda cirka 20min till. Jag valde att toppa med fetaost och pumpakärnor. Dock kan man absolut variera både fyllning och topping. Lycka till! Verkligen glatt överraskad av denna paj. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback