Stäng
RSS 2.0

18 augusti / Häst eller mask?

Om jag hade börjat skolan idag hade jag velat kliva in genom dörrarna i denna stil. Lite lagom vardagligt och nedtonat tillsammans med stickat och boots. Nom! I både skol- och arbetsväskan (arbetsväskan i mitt fall) finns alltid en neccissär med läppstift, lipgloss, tamponger, handsprit, VS bodyspray, tuggummi, hårborste och spray. Allt för att alltid överleva dagen? Även en vattenflaska och telefon slinker alltid ned tillsammans med ett rejält mellanmål som jag förvarar i vår kyl. För er som saknar kylskåp funkar exempelvis en kombination av olika slags nötter, bars (rawbite, egengjorda eller questbars är mina favoriter), frukter och kokta ägg. Under gymnasieåren blev vi tyvärr  serverade väldigt 'dålig' mat (felkryddad, överkokt, ofärdig etc etc) vilket resulterade i medtagen frukt både för- och eftermiddag samt att jag, efter mellanmål och bullfika på hemmaplan, ofta slocknade av utmattning. Jag önskar så att jag varit mer medveten då. Med lite frisk luft, vardagsmotion och mer än några medtagna frukter, kunde jag säkerligen blivit en mer effektiv student och besparat tröttheten till natten, snarare än att sova bort eftermiddagarna sittandes med huvudet i boken. Egentligen en helt galen matematik att man på en ynklig, ofta osmaklig lunch vid 11.30 skulle klara exempelvis 1h matematik C mellan 15-16, 80 minuter idrott eller att lära sig nya ord på ett okänt språk? Hjärnan var totalt bortkopplad, huvudet tungt och tröttheten ett faktum. Det gick ändå, det skall jag inte sticka under stolen med, men nog kunde det gått betydligt smidigare. För vem vill inte läsa så lite som möjligt och lära sig så mycket som möjligt? Ha. Nyckeln dit är enligt mig; 1) Lyssna när läraren talar 2) Anteckna när läraren talar,även om denna inte säger det (vad läraren säger är troligtvis viktigt inför prov & dylikt och att läsa sina anteckningar är betydligt mycket enklare än att leta väsentlig fakta i en bok om 200 sidor!!!) 3) Arbeta på lektionerna och ta hjälp av lärare/klasskamrater - sätt dig själv främst och våga fråga. 4) Ät mellanmål & plugga direkt efter skolan. Att låta läxor och uppgifter vänta är sällan gynsamt. Det blir snarare ett irritationsmoment och Du blir tröttare. 5) Gör ditt allra bästa, hjälp varandra och var effektiv.  Var en häst snarare än en mask? Ha. Hästar är mycket trevligare djur, så även plugghästar snarare än latmaskar. 

Kommentarer
Postat av: Anita

Snygga saker !

Svar: Visst är det! Kul att du också tycker det :)
idaacarleborn.blogg.se

2014-08-18 @ 11:36:58
URL: http://siliiins.blogg.se/
Postat av: Olivia

Åh vad kul, visste inte att du hade blogg gumman!! Kommer följa den slaviskt hihi! Vart är den snygga koftan ifrån??<3

Svar: Åh vad gullig du är. Blir SÅ glad :DDen kommer ifrån mago.com, så kika där <3
idaacarleborn.blogg.se

2014-08-21 @ 22:51:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback