Stäng
RSS 2.0

2 oktober / Att visa sin uppskattning.











 
'Det är livskvalité att vakna till en sådan soluppgång - livskvalité att vakna med dig, 
Egentligen är det nog det enda jag behöver, att få vakna varje morgon vid Din sida. Det gör mig hel. '

Något jag anser vara SÅ otroligt viktigt i livet är att visa sina nära och kära uppskattning. Det krävs, enligt mig, så otroligt lite för att göra någon riktigt glad, för att få någon att känna sig exempelvis fin, uppskattad, stolt eller älskad. Håller ni med? Under mitt och min pojkväns förhållade har jag nog lyckats pricka av diverse konstiga överraskningar och små kärleksförklaringar. Det betyder inte att jag lagt ut en förmögenhet på detta, dock att jag lagt ner enormt mycket kärlek. En lapp under kudden, en frukost på sägen, en film & godis i brevlådan när den andre ligger sjuk? Ett bakverk och en nybäddad säng? En lagad middag och tända ljus efter jobbet? Ett bubbelbad och massage efter en fotbollsmatch? Vilken liten hint som helst tycker jag är guld värd. Det är SÅ enkelt att visa någon sin uppskattning. Dessutom får du förhoppningsvis detsamma tillbaka samt ett bättre förhållande till din partner/vän/familjemedlem eller släkting. 

Att ge någon en komplimang, då man sitter och tänker på exempelvis hur vacker någon är, hur fin man anser dennes jacka vara, hur duktig en kompis var på redovisningen eller hur mycket Du älskar någon kan göra denne så glad samtidigt som det kostar dig nada, cero, noll? Värt? He. Det handlar inte om att slänga ur sig tomma ord till höger och vänster, men att tillägga en komplimang man menar, istället för att behålla sina tankar för sig själv ger så mycket för båda parter. Igår berättade jag exempelvis för en tant hur otroligt fin hon var - för det var hon, super stilig, sådär så jag hajade till. Jag kommenterade hur fina lockar en kund hade i håret, då det var det första jag tänkte samt smög förbi min sjuka man och lämnade en "sjuklingbox" med diverse frukter, fikabröd, c-vitamin, chips och te utanför dörren för att sedan skriva ett "kolla utanför dörren" per sms. Och plånboken? Den är lika fylld, hjärtat glatt av bemötandet jag fick tillbaka och jag, helt oförändrad. Dessutom gjorde ett gammalt par hela min dag genom några fina ord i söndags. Tänk om de inte hade sagt det utan behållt det för sig själva? Då hade jag säkerligen gått miste om massa go energi. 

Så; le - få ett leende. Sprid de positiva tankar Du tänker om andra, beröm och få beröm. Ett litet leende mot mötande trafik påväg till jobbet, ett litet "Jag tror på dig, kör" , "vad fräsch du är idag", gör mycket. Man vet aldrig vad som döljer sig bakom en fasad, vad som händer bakom lykta dörrar? Ett liten fin kommentar kan träffa någon som haft en riktig skitdag & förbättra den avsevärt. Klyschigt, men något jag anser vara rätt. Och var noga med adjektiven. Att slänga ur sig konstateranden och fakta huxflux är enbart oartigt. Så som "guud vad smal du är", "Oj, vilka stora tuttar du har", "vilken ljus röst du har", "du har så mycket hår på magen", "dina ben är sjukt långa" eller "Är din ena framtand sned?" - Ja, det finns många som slänger ur sig kommenterer, kanske rent av ren fakta, till en person utan att man riktigt vet om denne menar att det ex är fint med stora tuttar, vackert med långa ben etc. Att istället säga "Vilka snygga tuttar du har" eller "dina ben är så himla fina" är en helt annan femma. Man vet ju själv hur man ser ut. Det är ju inget någon behöver tala om eller nedvärdera. Eller hur? "Som för att ta upp ämnet 'uppskattning & komplimanger' utan att någon bett om det?" Ungefär så . 
 
' Det är livskvalité att vara omgiven av människor som ger energi snarare än stjäl' 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback