Stäng
RSS 2.0

1 oktober / Economista;


Shopping samt ekonomisk? Nog kan det låta motsägelsefullt. Har ni lyssnat på "En economistas podd" ? Jag själv har lyssnat på vartenda avsnitt och älskar den rakt av. Ekonomi har alltid intresserat mig och jag anser deras podd vara välgjord, seriös och nyttig för alla. Idag talade de om shopping, att shoppa smart. Dessa ting ovan är mina såkallade "höstmåsten", dock inte i bemärkelsen att de alla skall inhandlas då jag redan äger exempelvis en kappa. Och just där är vi nog många som bör tänka till? Nog skulle jag kunna inhandla mig en ny fräsh kappa, men behöver jag en? Hur ser min vardag ut? När använder jag den? Just sådana frågor tog de upp och mina svar efter rannsakning blir något i stil med; I min vardag cyklar jag till mitt arbete alternativt åker bil, ett arbete där jag bär arbetskläder. Jag behöver alltså inte en flashig kappa för att använda på cyklen och att köpa en ny när jag redan äger en bra kvalitétskappa vore rena dumheten. Att lista upp vad man verkligen behöver inför hösten samt bestämma sig för vad det får kosta och under vilken månad dessa saker skall inhandlas tror jag absolut hjälper oss att inte falla för "sponata, onödiga köp". I höst skall jag verkligen tänka till, handla moget och undvika spontana köp, onödiga köp och inköp av mat. Detta gick utför i helgen då jag bestämde mig för drinkar följt av kebabbrulle vid 03...Ha! Detta skall dock inte få förstöra månadens budget, nej - Nu får jag stå mitt kast och dra in på något annat, exempelvis kläder? För nog är kvalité bättre än kvantitet många gånger? Att köpa snabbmat i sin ensamhet två gånger i veckan eller spara pengarna till ett mysigt resturangbesök med vännerna/ en rolig utgång? Att köpa ett gäng plagg på rea FÖR ATT det är billigt trots att de egentligen inte sitter specielt bra eller att spara till ett stilfyllt plagg du trånat efter och som går att använda i olika kombinationer vid olika tillfällen? Och även kunna spara en större summa än när pengarna springer iväg på ett extra tuggummipaket, en flaska cola, en tidning eller mat trots att mat finns hemma? Man ska "unna sig", kanske måste man? Men är unna sig att låta pengarna gå till exempelvis matinköp i vardagen trots att en matlåda fanns inom räckhåll är för mig inte kvalité. Då sparar jag hellre dem och har pengar över till något jag verkligen vill ha; Ett par fina stövlar, en enkel kjol, en resa eller enbart den där framtiden som förhoppningsvis lurar runt hörnet? Förstår ni hur jag menar? Min man missuppfattade detta helt först men förstod efter en stund grejen. Lyssnar ni på deras podd tror jag att det framgår tydligare. 

Så vad gör man ? 1) Avstår från onödiga spontana köp som drickor, modemagasin, tobak, tuggummi etc - där kan man spara otaliga summor, även om man inte själv tror det. 2)Varför inte gå ihop vännerna och försöka spara in lunchpengar i veckorna? Nära vänner behöver man inte enbart lunchdejta, man kan ses ändå utan att det behöver ske på ett lunchställe/fik, och då alla försöker spara in där blir det hela enklare. 3) Tänk igenom dina inköp och kolla över din vardagssituation. Behöver du detta? Är detta användbart för dig? (Då köper du användbara plagg och hamnar inte i "jag har inget att ha på mig" dagen efter inköp). 4) Byt en accessoar, ett plagg etcetera med en vän? Att låna en festtopp till en utekväll istället för att spontanhandla i panik..5) Gör en budget och följ den, ha koll på dina pengar - Jag tog tipset om gratisappen "Tink" och den är helgrym! "Du kommer bli en sann economista efter att ha lyssnat på våra poddar" sa Isabella i avsnitt 1 - No way? Ha. 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Fest outfit som alltid funkar? :) gärna något med svarta jeans!

Svar: Tänkte göra ett inlägg angående detta då du frågar :) Så håll utkik under kvällen eller morgondagen!
idaacarleborn.blogg.se

2013-10-04 @ 19:07:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback