Stäng
RSS 2.0

29 mars / Läsarfråga;






"Vilken fin blus! :) Du har så fin klädstil! Skulle du kunna ge något tips på vad man kan göra för att få lite 'finare' stil? Jag har fastnat lite i det här basic tänkandet o använder endast örhängen o ibland en klocka. Innan har jag gått i skolan o inte haft råd att shoppa, men nu när jag jobbar har jag pengarna men vet inte riktigt var jag ska börja eller vad jag ska satsa på! Har du några tips? " - Precis så lyder kommentaren som ramlade in här för några dagar sedan. 

Först och främst vill jag givetvis utbringa ett stort tack ifrån djupet av mitt hjärta. Därefter väljer jag att svälja några gånger och fundera lite. Ha! Jag har själv aldrig varit en "basic-tjej". Nog har jag basicplagg i mina ägor, men de utgör endast en minoritet och åker mestadels på då jag är sjuk, skall ta en promenad etc. Jag är nog spetsar, detaljer, volanger, utsmyckningar, peplum, paljetter och allt det där andra. Det har alltid fallit sig naturligt för mig att inhandla sådant som många andra skulle kalla "speciellt", och kalla det vardag. Det är jag - min stil. 

Så vad gör man nu om man vill "byta" stil, försöka tänka utanför boxen man just fastnat i och piffa till sig lite? Jag skulle aldrig råda någon att kasta bort vad de står för, försöka vara någon annan. Men att förändra, förbättra och trivas med sig själv kan man göra genom små skjusteringar? Först och främst är basic bra att bygga på. En enkel topp i ett par tajta byxor kan enkelt bli "finare" genom att stoppa i en del av toppen i byxan, tillsätta ett bälte (med färg, nitar, knyta en rosett av, slå knut på eller låta vara), ett halsband av större variant, ett par klackar på fötterna, lockar respektive plattat hår (motsatsen till sitt naturliga), ett hårsmycke etc. 

Sluta även köpa "praktiska kläder" samt "bra att ha". Köp det där lite dyrare smycket någon gång ibland även om det känns sådär att lägga pengar på just ett smycke. Tänk fest - En festtopp går enkelt att klä ner en aning till vardags och blir då varken basic eller party, du kommer få användning för den. 

Något jag också, väldigt sällan gör, är att köpa plagg i bomullsmaterial, då just på grund av att det ofta kan ge en basickänsla. Kör lack, transparent, spets, satin, ja, allt utom vanliga bomullsplagg, och du kommer enligt mig se "lite finare" ut. Satsa också på snygga blazers, kavajer, eller varför inte en grym baseball jacka (vad som än faller dig i smaken) istället för dessa basic kollagetröjor och cardigans. 

Som för att avsluta, summera och säga "på återseende" då jag just nu knåpar ihop ett kollage med plagg som jag anser vara exempel på det jag just påpekat, stänger jag nu tvärt ner skärmen. Jag skulle även vilja säga; "Tänk material" som avslutande mening. I grund och botten är det de, enligt mig, viktigaste för att en outfit skall gå ifrån basic till såkallat fancy. För mig är färgen det som avgör lite huruvida användbart ett plagg är. Så när du står där och väljer mellan en bomulls-tisha samt en peplum-topp i satin, välj peplum och kör i en användbar färg. Basic på en fancy nivå. Du kan!

Kommentarer
Postat av: Petronella

Som jag längtat!! :) och vad det hjälpte!! Tack snälla gulliga du! :)

Svar: Åh vad kul att höra :) Lycka till! Tack själv för den fina kommentaren.
idaacarleborn.blogg.se

2013-03-31 @ 10:07:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback