Stäng
RSS 2.0

21 januari / Bal tips;



Har fått in ett gäng frågor angående bal, dels här men även på instagram och facebook. Därmed tänkte jag sammanfatta allt man kan tänkas vilja och inte veta angående denna fantastiska dag. Vi kör!



Själv valde jag att lägga en extra peng på en ordentlig bh. Då jag hade en klänning som var både utan band samt lågt skuren i ryggen behövde jag något som satt ordentligt, då enbart över tuttarna. Denna free-bra köpte jag på twilfit. Fick jätte bra assistans och hittade den rätta storleken. Denna må vara en aning dyr, ca 399kr, men tar man hand om den skall den gå att återanvända ungefär hundra gånger, vilket jag tycker kan vara värt några extra kronor. Dessutom är det viktigt att känna att bh:n sitter på plats en dag som denna. För budgetalternativ; Exempelvis Lindex och H&M har liknande för halva priset. Kvalitén vågar jag inte uttala mig om. 



"Att välja smycken" - nog har jag alltid vetat hur jag ska se ut på baldagen, ändå var det inte världens enklaste val när det väl kom till krita. Själv handlade jag mina smycken i samma butik som jag köpte klänningen. Därmed fick jag ett bättre pris. Affärer jag i övrigt skulle kollat in för "engångssmycken" är definitivt Glitter, men även Guldfynd samt Ur och penn. Dessa butiker har fina, glittriga smycken till en bra peng. Eller varför inte låna av en vän, mamma eller farmor? Ett enkelt smycke i guld eller silver kan vara väldigt vackert.



Denna balväska. Ack vilket bestyr. Hittade slutligen denna på butiken Glitter för ca 250kr. Skulle dock säga att pärlor av denna typ är ett dumt val bland alla klänningar då de enkelt hakar fast i allt tyg de kan komma över. Men en väska, det är ett måste - för den obligatoriska kameran, legetimation, kontokort och det där läppstiftet som måste bättras på efter några drinkar. Och väskan, den kan man hitta precis var som helst; I en ordentlig väskaffär, H&M, Glitter, Zara, Lindex, Kappahl, Ur och penn, Monki, Bikbok, Ginatricot, i kompisens garderob eller varför inte en egen att pimpa med de smycken man själv gillar? Gränser finns nog inga.



"Den absolut fulaste sko jag någonsin sett" - då utan den minsta överdrift. Dock var jag väl medveten om att klänningen skulle täcka hela foten, vilket gjorde denna fuling med en låg, dansbar kilklack, spänne för fäste samt till ett pris av 100 kr, värd att inhandla. Så tjejer, ut med er på pågående rea och köp en bekväm sko med spänne (även klack för hållningen). Något värt att veta är att man måste veta exakt vilka skor och vilken bh man skall ha på baldagen, när man sedan provar klänningen för justering. Detta fick jag veta en vecka innan - därmed tipsar jag er. Vänta inte! Och gå in skon några gånger om.



Själv valde jag det dyraste alternativet - "en riktig jäkla balfrisyr á la ca 1600 spänn". Priserna varierar givetvis beroende på frisyr, löshår, salong etc. Jag behövde dock inget löshår men valde en frisyr som tog ca 2,5h. Ett tips är att boka in frisörtid så fort du vet preliminärt datum! Välj även tid med mariginal och observera att löshår måste beställas i tid samt att hårsmycken ofta är något man får springa och köpa på egen hand. De pärlor jag inhandlade tog slut väldigt fort i butik, så var ute i god tid även här. Och om man inte vill lägga tusenlappar på håret? Kolla med tjejer/killar som just nu går frisörutbildning, stylist, en duktig kompis eller kör ditt eget race? Kanske är det inte ens en uppsättning du tänkt dig. Men är det, klipp för bövelen inte håret innan. Det behövs hår & det kommer att slitas under uppsättning, så vänta. Även smink fixade Anna på Studio åt mig, något jag anser vara väldigt värt. Det kostade ynka 200 kr, och hon lade då hela maken samt fäste lösa ögonfransstrån. En make kan man även den få på Kicks, Make up store, Face Stockholm. Dock vet jag att ex Kicks tog ut en summa på cirka sexhundra, betydligt mer än på salongen där de också hade utbildning. Så think twise! Och glöm inte ögonfransstrån & en grym färg till läpparna - sminket kan vara något av det viktigaste enligt mig. 

Men vart hittar man då sin prinsess/icke prinsessklänning? Jag har hört flera som handlat infrån Kina, England samt beställt skräddarsytt ifrån Thailand. Alla har de varit väldigt nöjda samt kommit undan billigt. En grym sida är; http://dress.vponsale.co.uk/ - billiga, fina klänningar i mängder. Tänk även på att klänningen du hittar i butik kan finnas till ett betydligt bättre pris direkt ifrån leverantören/designern. Kolla därmed upp klänningens namn, färg och nr på nätet innan du beställer. Därmed kan du spara tusenlappar. Och vem vill inte göra det? 

Övriga tips:
- Klänningen skall vara lite "för kort" - annars blir den omöjlig att dansa i.
- Beställ i tid, det kan redan vara försent då det tar månader för många klänningar att nå butik.
- Tänk på att butikerna inte säljer exakt samma klänning till exakt samma bal - var ännu en gång i tid. 
- Är klänningen pytte, pytte lite för stor? Sy in den direkt. En stor klänning kommer döda dig.
- Välj med omsorg och välj den just DU vill ha och har drömt om. Följ ditt eget hjärta.
- Klänning med korsett/snörning är ett säkrare kort om du vill ha klänningen på hela dagen..
- Gå på balträningarna, lyssa och försök. Det kommer du tjäna på när en klänning & klackar en dag skall på. 
- Ät och drick i mängder på baldagen - värme, en tung klänning och ev. nervositet kan få vem som helst på fall.

Avslutar nu min balnovell inkluderad allt nödvändigt och onödvändigt. Hoppas att något, var någon, till hjälp i år eller ett annat år. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback