Stäng
RSS 2.0

27 augusti / Middagstips;


"En hel paj - kan väl låta förvirrande med tanke på ordet i sig, paj?" Ha. Slog igår ihop ett antal kycklingpajer och bjöd familjen på. Älskar paj i allmänhet och har under en längre tid varit sugen på att testa denna, nyligen funna, variant. Gjorde en egen tvist på receptet då jag tillsatte lite svamp och paprika också. Mycket gott kan jag försäkra då till och med (ja, så låter det) min kära bror åt med god aptit. Ha! Då vet man liksom att man lyckats.

Och är du också sugen? Då behöver du (för 1 portion); Pajskal - 0,75dl havremjöl, , 1krm bakpulver, 1/2 dl kvarg, en nypa salt. Blanda dessa och låt stå 5-10 min i kylen. Olja en pajform och bred ut degen. Låt stå i ugnen ca 5min på 200grader och ta ut för att fylla den med; 1 pressad vitlöksklyfta blandat med 20g fetaost. Rör i detta i 2äggvitor/1ägg, 2msk kvarg samt kyckling, grönsaker (jag tog champinjoner & olika sorters paprika). Strö över med valfri krydda (salt, peppar och massa basilika tog jag) samt lite feta ost och grädda i ca 20min. Vóila! Egentligen kan man ju tillsätta precis vad man vill i sin paj - tomatpuré, kalkon, nötfärs, broccoli, tomater, zucchini, keso, lök, ja ni förstår själva. Men detta var ett tips på vägen - lycka till!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback