Stäng
RSS 2.0

3 januari / Saffransostkaka.


Inför julen bakade jag, för första gången, en saffransostkaka. Enkelt, super gott och bra som mellanmål, fika eller varför inte frukost? Julig med sin saffran men enkel att förändra genom att utesluta och kanske till och med lägga till något annat. Gillar ni ostkaka måste ni testa denna. 

För fyra bitar i storleken ovan:

250 g keso
100 g kesella
2 ägg
1/4 tsk bittermandelarom (valfritt)
1 tsk vaniljarom
1 paket saffran (0,5 g)
2 msk stevia strö
3 msk mandelmjöl
1 tsk fiberhusk

1) Sätt ugnen på 175 grader. 
2) Blanda alla ingredienser i en bunke och häll sedan smeten i en liten, smord ugnsform (ca 10 x 10 cm. Jag gjorde tredubbelsats och använde då en större form). Baka i mitten av ugnen ca 45-50 minuter, kakan skall vara fast. Ta ut och låt svalna. Servera med valfritt tillbehör. 

Tips: Jag serverade min tillsammans med kvarg med stevia och en smula vaniljprotein samt varma hallon. Att röra ihop valfria bär i en kastrull tillsammans med dadlar/stevia, låta stavmixa för att sedan tillsätta chiafrön och låta stå en stund ger dig en supergod, perfekt sylt utan tillsatser, socker eller dylikt. Perfekt! 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jätte spännande recept. Fortsätt lägg upp :D

Svar: Vad glad jag blir :) Det skall jag absolut göra. Skall uppdatera bloggen och förbättra mig! Håll gärna utkik.
idaacarleborn.blogg.se

2015-01-05 @ 20:02:19
Postat av: LIENE

Låter jättegott!

2015-01-08 @ 17:46:33
URL: http://lifefromwithin.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback