Stäng
RSS 2.0

2 april / Hur man sparar tiotusen?

 
 
 
Lunch; Ungsbakad kycklingfilé, sötpotatis stripes, kokt broccoli, grönsaker och en egen guaccamoledipp. Några riskakor med nötsmör till och måltiden är komplett. SÅ enkelt, så gott, så näringsrikt. Perfekt lunch & perfekt att göra dessa som halvfabrikat att ta fram i veckan. Fryser ofta in färdiglagade fileér och rotfrukter så som sötpotatis, rödbetor och dylikt för att sedan ta fram och kombinera på olika sätt. Det underlättar otroligt mycket under veckorna när varken lust eller ork till att ägna tid åt matlagning eller disk finns.  Jag har sagt det förut och jag säger det igen; Förebered halvfabrikat, gör matlådor. Det kommer att spara dig både pengar, tid och hälsa. Att köpa lunch ute, ofta, anser jag vara det mest onödiga. Man får väldigt lite mat, sällan god mat och sällan bra mat (i städer som denna i alla fall). Dock kostar maten en hel del. Jag räknade på att om man handlar för cirka 90kr om dagen 5 dagar i veckan (ni vet när det slinker med en dricka och ett paket tuggumi på Ica eller du köper buffé eller meny på en resturang) blir det på ett år cirka 22 000kr, vilket är en otrolig summa pengar. Jag lägger hellre mina pengar på bra mat och sparar de där tusenlapparna i diff för att sedan kunna lägga på det jag tycker är roligare än en dagens lunch eller en trött hamburgare, exempelvis upplevelser och resor med nära och kära. Ett vettigt resturangbesök med vännerna en helg, en utgång eller dylikt, snarare än att handla ute av ren lathet. Hur gör ni? Lagar ni eller köper ni ute varje dag? Det behöver ju givetvis inte vara svart eller vitt men jag tror att många ofta har ett mönster de följer till stor del och då är lite "antingen eller". 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback