Stäng
RSS 2.0

31 mars / Att hitta motivation?

 
Dagligen matas vi med rubriker som "hur du hittar motivationen" varpå en rad förslag följer. Sökandet efter motivation, inom olika användningsområden, tycks aldrig ta slut? Då trots att diverse skrifter radar förslag på förslag. Är dessa förslag inte tillräckliga eller har vi  faktiskt glömt innebörden av själva ordet? 

Ordet "motivation"  står, enligt wikipedia, egentligen för "de psykologiska (tankar, känslor) kännetecken som väcker en organism (individ) till handling mot ett önskat mål och lockar fram, kontrollerar, och upprätthåller vissa målinriktade handlingar. Exempelvis: En individ som inte har ätit, känner hunger, och som en respons vid ätandet minskas hungern. Det finns många sätt att närma sig motivation. Psykologiskt, beteendemässigt (handlingar), kognitivt (mentala processer, viljestyrka) och socialt (som rör samhället). Det är den avgörande faktorn vid sättandet och uppnåendet av mål, och forskning visar att individer kan påverka sina egna nivåer av motivation och självkontroll (viljehandling att behärska sina impulser, känslouttryck och instinkter) ." 

 Så kanske kan vi inte enbart sätta oss platt på rumpan och vänta på att en dos motivation skall komma flygande, för oss att ta för oss av? Kanske måste vi engagera oss också? När vi talar om att diska, stryka, borsta tänderna eller laga mat talar vi, förhoppningsvis, sällan om ord som "motivation". Dock gör vi det ofta i samband med skolan och, än mer ofta, i samband med motion, rörelse och träning. Varför? Vi vet, innerst inne, att vi alla måste röra på oss minst 30 minuter om dagen. Att 30 min rörelse varje dag skulle öka vår livslängd och minska diverse sjukdomar som uppkommer i samband med en inaktiv livsstil. Ändå väljer många att påstå att "de inte har någon motivation", "måste hitta motivationen först". Som om forskning med resultaten "du lever längre" (över lag, genetik spelar såklart roll men är inget att förlita sig på) inte är motiverande nog i en värld där vi endast vet om ett liv, detta? 

Tänk om vi använde samma uttryck när vi talade om att borsta tänderna, diska eller städa. I min värld skulle ett berg av disk täcka huset och damråttorna dansa på bordet om jag skulle sätta mig på rumpan och invänta någon slags härlig motivation, i bemärkelsen vi talar om när vi talar om den i samband med hälsa, träning och ibland skolan, innan jag tog tag i dessa saker. Vi gör dem, trots att vi inte alltid tycker att det är kul. Trots att vi inte orkar just nu, vill ta det senare. Jag tror, därmed, att vi missuppfattar ordet motivation lite, själva byter bemärkelse på det i vissa samband. För att skapa ursäkter? Komma undan? Jag vet inte. Om jag använder ordet i form av att jag ska känna ren och skör glädje i något, älska att göra det, vilja göra det då skulle jag defintivt inte gått ut skolan med de betyg jag gjorde. För nej, jag var inte jätte ett dugg road över att sitta sena kvällar och läsa om saker och ting jag egentligen gav blanka fan i medan favroitprogram visades på tv eller kalas hölls för släkt och vänner på söndagseftermiddagar. Däremot hade jag en enorm disciplin att ta mig i kragen och göra det då jag visste att det behövdes för att skriva det resultat jag önskade få. Därmed inte sagt att viljan att få ett bra betyg inte var en slags motivation utan snarare visa på att vi har en skev bild av ordet i sig. Att, att känna motivation till något alltid ska innebära att det känns så otroligt roligt? Kanske behöver vi istället göra som forskning visar att vi kan, påverka vår självkontroll och mixa motivation med en ännu större mängd disciplin? Jag tror att det är vad som krävs. Att motivation snarare uppstår som svar på en disciplinerad handling då vi får respons på vad vi gjort. Motivationen till diverse områden i livet kommer och går. Låter du istället disciplin styra dig kommer du att komma längre och du kommer känna glädje för att du lyckats. Du vet, känslan när du städat färdigt hela huset, får önskat betyg i en kurs/ ett ämne eller lyckas springa den sträcka du önskat att du kunde? Med detta, inte sagt att du inte skall fortsätta läsa listorna om hur du höjer motivationen på bästa sätt. Kanske bara att du inte får känna dig uppgiven och nedstämd de gånger den inte innfinner sig, att du inte får förlita dig på att den skall komma som ett brev på posten och förenkla ditt liv, att du inte skall vänta på den utan snarare, själv, skapa den. "För jag tror att vi kan få allt vi önskar. Dock att det inte enbart räcker att just önska, utan att man måste jobba för det också".  Det handlar inte om "stop dreaming, start doing" utan snarare "keep dreaming, while doing". 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback