Stäng
RSS 2.0

14 november / "Om rädslan för komplimanger" ?

 

Fredag och eftermiddagsjobb ger mig min drömmorgon. Ja, nog skulle jag kunna drömma lite till. Ni vet, en solig och svettig morgontur på en sandstrand, en stor frukostbuffé intill havet, intressanta samtal med inspirerande människor , you name it, men en realistisk drömmorgon för mig var vad jag idag fick. Lugn och ro, vakna av mig själv, en promenad tillsammans Hannah&Amanda samt en date med Alex&Sigge. Kanske fick jag inget riktigt samtal men definitivt en drös inspiration rakt in i huvudet, genom mitt headset. Wow! För att inte glömma en maffig frukost på sängen. Något Hannah och Amanda talade om tog mig lite med storm, i vanlig ordning. De diskuterade det faktum att en komplimang eller en relation kan göra att man blir så fantastiskt duktig på något man egentligen inte är, att en egenskap förstärks. Är ni med mig? I en relation kanske Du är den som är duktigast på mattematik, springer snabbast, lagar godast mat, är längst, sjunger bäst - Ja, precis vad som helst. Att en egenskap hos dig då framhävs och stärks i att just du är den som är duktigast på detta kan göra att man får sådant enormt självförtroende i detta, tar det ett steg till och faktiskt blir riktigt grym på det, eller att du i en annan relation inser att du är totalt värdelös på det du trodde att du kunde, när du väl får lite perspektiv? Ha. Hur som helst instämmer jag verkligen och tokälskar tanken på detta. Det är både älskvärt och användbart enligt mig och det faktum att vi inte skall vara rädda att ge varandra komplimanger och kritik stärks intill denna diskussion. För kanske väcks drömmar till skapande, och slutligen en verklighet, när du ger någon komplimanger. Du kanske säger till en vän att denne skriver fantastiskt och borde satsa på det, att en annan borde bli fotograf eller en tredje lagar så fantastisk mat att denne själv blir inspirerad att skriva en bok? Superhäftigt hur små saker, relationer och tillfälligheter kan forma personer och skapa situationer man inte trodde. Eller hur? Man skall vara försiktig i många situationer, men något man ej skall vara försiktig med är att  ge den där komplimangen man grunnar på. Små saker kan göra stora underverk. "Allting handlar om detaljerna?". Kanske kan drömmorgon bli drömliv för någon annan? Vem vet. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback