Stäng
RSS 2.0

9 januari / Fiskbullar?

 

Resterna som blev kvar att fota? Tog en skål kvarg och toppade med nötsmör, den broccoli jag omsorgsfullt kokat till lunch samt de två första bullarna och åt medan jag gjorde iordning gårdagens lunch, tonfiskbullar. Det där med att "ta något medan man lagar klart maten" blir ofta en "äta upp stora delar av lunchen innan man hinner sätta sig..." . Hade ju varit roligt att fota en fullständig måltid för Er men det viktiga är ändå biffarna, som alltså blev 6 st av denna mängd ingredienser och inte 4.

Jag har gjort liknande bullar tidigare men fick ny inspiration till kryddning då Ida Warg, nyligen, publicerade fiskbullar av torsk och lax, vilka jag är sugen på att testa. Jag gjorde såhär: 

1 stor och 1 liten burk tonfisk på burk
1 ägg, 1 äggvita
1 sked fiberhusk
Hackad dill, vitlök, kryddor (jag tog spiskummin, salt och peppar)

Blanda ihop ingredienserna, forma "bullar" och stek på medelhögvärme tills de är genomstekta. Servera med valfritt tillbehör. Jag valde grönkålschips med kokosolja, kokta rödbetor, gurka och tomat. Supersmidig lunch som man enkelt kan kasta ihop med valfri fisk eller grönsak. Har sett att många gör rödbets-/zucchinibiffar. Kan tänka mig att rödbetsbiffar med grönkål, chevréost och nötter är en grym kombo. Det får bli nästa projekt. Är riktigt dålig på att variera mina måltider då jag tycker att det är smidigt att ungsbaka fisk/kyckling, göra "storkok" av tillbehör att servera i veckorna då jag har ont om tid inför arbete. 

Mer variation. För magens skull men kanske framförallt för bloggens? Ha.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback