Stäng
RSS 2.0

5 februari / hurbrasomhelst.



Hanna, "hurbrasomhelst", har jag kikat in hos både nu och då under åren för inspiration. Att jag, helt utan uttalad önskan, fick hennes vackra bok "Friendly food" i julklapp var därför inte fy skam. Bilderna är helt fantastiska och recepten verkar magiska. Att de jag testat är det vet jag med all säkerhet, resterande återstår att se. Hamburgare, pizzor, vegetariskt, wraps, bröd i alla dess färger och former, smoothies, sötsaker, fikabröd, glass, såser, olika typer av dipp - Ja, listan kan göras lång. Jag började dock med, bland annat, detta fröknäcke. Det tog några få minuter att röra ihop och blev supergott. 

Vill du också slå ihop ett gott fröknäcke att pryda med diverse kokta ägg, grönsaker eller smör? Servera som tilltugg med dipp, bred en god ost eller dylikt? Ha, ja, vad ni skall ha på kan ni ju själva välja...

För cirkus 25 bitar ljuvligt knäcke: 
2 dl mjöl, ex mandel-, kikärts- eller kokosmjöl (jag änvände mandelmjöl) / 1dl sesamfrön / 05 dl pumpakärnor / 0,5 dl solroskärnor / 2 rågade msk kokosolja / 1 krm örtsalt / 2,5 dl kokande vatten / 0,5 dl chiafrön / 

Gör såhär: Sätt ugnen på 175 grader. Rör samman alla torra ingredienser och tillsätt sedan det kokande vattnet samt kokosolja. Blanda detta till en jämn smet/deg och häll ut mellan två bakplåtspapper. Kavla tunnt, ta bort det översta pappret och skär snitt där du sedan tänker dela rutorna. Lägg över på en plåt och grädda, i  mitten av ugnen, 30-40 minuter. Låt svalna, bryt sedan i bitar och servera med ditt favorittillbehör. Till frukost, mellanmål eller vid sidan av maten? Min familj har redan lagt beslag på flertalet av dessa gluten, socker och mjölkfria härligheter. 

Alla dessa produkter finns i välsorterade matbutiker. De är givetvis lite dyrare men ett paket räcker till flera satser eller även till annan bakning. Exempelvis till chokladbollarna som kikar in här imorgon. Vi ses!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback