Stäng
RSS 2.0

16 februari / Boost & IBS.

 
 
 
Idag är det tisdag. Det är åtminstone vad min hjärna hunnit tänka både en och två gånger denna morgon. När man arbetar söndag slipper man liksom söndagsångesten samt hoppar över den trögstartade måndag? Ha. Nästan. Startade dagen med dessa booster innan frukosten landade i magen. Citronvatten, ingefära att svälja med C-vitamin samt röd grapefrukt. Tre booster för immunförsvaret såhär i vabbruari som idag är vobbruari? 80 procent hostar mig i ansiktet dagarna igenom vilket gör att jag måste boosta allt jag kan för att inte falla dit, återigen. Har ni några superknep? Fick även frågan om jag kunde lista lite tips för IBS vilket jag givetvis kan göra. Jag har vetat om detta i cirka sex år nu men inser, när jag nu vet symptomen, att jag haft problemen så länge jag kan minnas. Dock eskalerade det för några år sedan och är i perioder mer eller mindre besvärligt. Jag skulle väl dock vilja påstå att jag har ganska svår IBS...Och jag vet själv med mig att jag skulle behöva ta tag i detta på allvar och tänka på var mina överkänsligheter ligger då detta är ett helvete alla dagar om året. Det jag gör idag är i grunden att försöka undvika det jag vet att jag reagerar på. Vad det är kan dock variera från person till person och beroende på hur stora problem man har, men mina tips för att minska symptomen är:

- Starta dagen med ljummet citronvatten samt en shot av Chlorella, detta för att kicka igång magen & vänja tarmarna innan maten, strax därefter, kommer. Jag har även börjat med Aloe vera ifrån Holistic och är hittills nöjd. Hoppas på att känna en tydlig skillnad ju mer tiden går.  

- Undvika gluten. Då gluten kan vara jobbigt för allas tarmas kan det vara en stor bov för dem med IBS. Sedan jag slutade äta gluten har jag (peppar, peppar) inte haft mina sjuka krampanfall som tidigare gjort att jag legat i fosterställning och gråtit för att avsluta det hela på akuten. Detta är en stor lättnad för mig. Märker du att din IBS förvärras i samband med gluten, testa gärna att utesluta det på heltid. 

- Vid gasproblem kan ting som kolsyra, tuggummituggande och olika typer av kål, lök och dylikt vara smart att undvika då det är gasbildande i sig. Jag själv märker att ex kolsyra och tuggummi är idiotiska val, men måste själv bli bättre på att inte äta så mycket kål som jag idag gör då det ibland ger mig besvär. 

- Sötningsmedel som Xylitol kan vara en bov. Det finns i exempelvis tuggummi.

- En fettrik kost kan förvärra problemen. Det viktigaste sägs dock vara hur man äter, snarare än vad. Att äta regelbundet är superviktigt och vad man bör göra är att äta lungt och inte äta för stora portioner varje gång då det bli tungt arbete för tarmarna. Ytterligare två saker jag själv måste tänka extra på då jag äter alldeles för stora portioner, alldeles för fort.

- Ett tips jag ännu inte tagit del av helt: FOODMAP.

- Att undvika stora mängder laktos kan mildra besvären. 

- Äta i lung och ro, röra på sig och äta regelbundet. Detta gör magen glad!, inte minst för oss med IBS.

- Stressa inte. Lättare sagt än gjort, men sådana saker påverkar IBS och kan vara förödande.

Tänk dock på att kontakta en läkare om du har magproblem och ställ inte dina egna diagnoser. Att utesluta saker man faktiskt tål/ inte har problem med kan ibland snarare skapa problem än tvärtom. Så har du allvarliga problem, sök hjälp och kolla så att det inte är något annat fel. Att utesluta allvarliga sjukdomar är viktigt. Till Er med IBS - lycka till. Det pratas för lite om detta stora problem så jag blev SÅ glad av Din kommentar då det fick mig att känna mig mindre ensam. 



Kommentarer
Postat av: Hanna

Tusen tusen tack ❤️

Svar: Hoppas det gav något i alla fall ❤️
idaacarleborn.blogg.se

2015-02-16 @ 23:06:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback