Stäng
RSS 2.0

19 november / Eget hasselnötssmör;

 

Då jag tänkte baka en nutellabrownie inför julen, vilken innehåller hasselnötssmör, gjorde jag nyligen detta smör. Jag köpte två påsar hasselnötskärnor och rostade dessa i ugnen på 200 grader i cirka 8 min. Därmed lossnar skalet, vilket jag sedan gnuggade bort i kökshandduk. Därefter använde jag en matberedare för att mixa nötterna till ett smör.  Done! Jag har skrivit ut detta recept tidigare, men skriver det igen. Av detta smör kan man enkelt göra den perfekta nutellan. Tillsätt kakao, stevia och eventuellt kokosolja samt  lite vaniljpulver. Man kan även mosa ihop banan, avokado och blanda ut med nötsmöret, kakao och stevia samt lite osötad mandelmjölk. SÅ smaskig sås, perfekt på gröten, riskakorna, ungsbakad banan med kokos & egen vaniljkvarg eller i den där kakan jag ännu inte testat på? Ha. Hasselnötssmör är annars rätt dyrt att köpa och därför perfekt att göra själv. Burkarna ifrån "Kung Markatta" är dessutom så himla små och töms alldeles för fort vilket är både tråkigt och dyrt i längden. Förra julen gjorde jag även pepparkakssmör vilket var helt fantastiskt gott. Då använde jag mig istället av naturella cashewnötter som jag rostade och mixade för att slutligen tillsatta några teskedar pepparkakskrydda. Funkar såklart med vilka nötter/frön man helst vill använda sig av. Dock föredrar jag cashew till just pepparkakssmöret. Med lite stevia & pepparkakskrydda i smöret kan man enkelt få både riskakorna, brödet, gröten och diverse godsaker att agera pepparkakor och skapa julkänslor? Nom, nom. Har ni testat? 

Kommentarer
Postat av: Elin

ser väldigt gott ut. jag måste testa (=

2014-11-19 @ 22:56:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback