Stäng
RSS 2.0

27 maj / En önskerubrik;

 / En mindre version av mig tillsammans med min fantastiska mamma / 

Fick en väldigt intressant fråga som önskades ta upp i bloggen. Huruvida jag ser på "Att skaffa barn i tidig ålder". Att säga vad tidig ålder är, är inom vissa ramar svårt. Att man är ung innan man ens blivit myndig, är väl något majoriteten anser. Men sen då? Är det exempelvis tidigt att få barn om man är exempelvis 23 år? Kanske, kanske inte är mitt svar på den frågan. Jag anser att det handlar väldigt mycket om livssituation och person. För mig skulle det i dagens läge vara alldeles för tidigt för mig att få barn. Jag bor hemma och har varken hunnit leva ett eget liv tillsammans med min pojkvän, hunnit skaffa mig en bra univerisitetsutbildning eller sett världen. Jag har heller inte ett fast jobb där jag vet att pengarna kontinuerligt kommer att rulla in - Faktorer som är viktiga för mig. Att min pojkvän och jag är lika gamla gör även denna barnfråga mindre relevant i förhållande till om han varit ett flertal år äldre och på ett annat plan i livet än vad han nu är. Nu är vi båda på samma nivå med liknande erfarenheter och likvärdiga livssituationer. Detta är min åsikt om hur jag vill ha det. Min dröm skulle vara att hinna arbeta, utbilda mig och under tiden också leva tillsammans med M, hinna bygga upp ett liv ihop; Se världen, skaffa mig nya erfarenheter och lära känna mig själv mer. Och sedan, färdigutbildad, arbeta ett tag för att skaffa mig en grund i ett företag, innan jag förhoppningsvis blir mamma. Det blir dock inte alltid som man tänkt sig och saker som kommer emelllan i livet, ändrade åsikter skulle definitivt kunna förändra saken...

När det kommer till hur andra människor gör anser jag att "alla får göra som de vill". För mig är det snarare personlighet, mognad och ekonomi som styr huruvida det är "smart" att ta på sig något så stort som att sätta en individ till världen. Jag tror att man, samtidigt som man måste förstå att detta kommer kosta enormt mycket pengar, ansvar och tid, också måste vara beredd att verkligen lägga fokus från sig själv och sätta en annan individ i centrum. Festande och sena kvällar är något som jag anser att man (åtminstone till en början) bör prioritera bort till stor del. Att lägga pengar på ett dyrt plagg till sig, en resa vilket innebär att man sedan måste snåla på matfronten, finns inte heller som alternativ i mitt liv. Där tycker jag inte att man bör vara om man planerar för att skaffa barn. Men, givetvis finns det situationer där det inte fungerar så och där man måste ta situationen som den kommer och klara ut det på bästa sätt utifrån sina förutsättningar och då får man ta det där och då. Men det är inte min plan eller optimala syn.

Och samtidigt som jag inte vill bli gammal och grå innan de barn, jag hoppas att jag en dag kommer kunna skaffa, växer upp - vill jag heller inte hasta. Det finns så mycket jag vill göra i mitt liv innan jag är beredd att låta fokus falla på en annan individ än mig själv! Kanske egoistiskt men i ren ärlighet och skör välmening. Dock bryr jag mig, som tidigare nämnt, inte om huvuvida andra indivder vill göra. Vad som är rätt för Dig kan främst Du känna. Men oavsett ålder så vill jag säga "ALL CRED till alla fantastiska föräldrar & inblandade" - Vilket jobb ni gör och vad modiga alla kvinnor är, som bär ett barn; oavsett ålder eller livssituation! PS. Har ni några önskerubriker, förslag eller interssanta ämnen ni vill se här? Tveka inte att slänga in en kommentar. Anonymt eller ej? Allt är välkommet. För i slutet av dagen är det ändå ni som läser.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback