Stäng
RSS 2.0

8 mars / 15 minuter, en kvart .



Jag vet egentligen inte om jag kan säga att jag "inte gillar pizza" men jag har liksom aldrig riktigt valt det framför diverse kebbabtallrikar, rullar och kycklingsallader på pizzerian. Dock blir det väldigt gott hemma. Har inte ätit pizza på månader men sparat ner hundratals (ta det med en såndär nypa salt...) recept senaste tiden och tänkt att "imorgon så" varje gång, då utan att hålla vad jag lovat. Tills igår efter jobbet. Och nog är rubriken en smärre lögn då den skulle vara i ugnen ca 20 min + , men smidigt, det var det allt & definitivt fräschare och billigare variant än pizzerians. Garneringen är valfri och jag själv körde på vad kylskåpet hade att erbjuda för kvällen; tomatsås, oregano, zucchini, champinjoner, banan, ost, paprika, kalkon och ruccula. Skulle väldigt gärna viljat toppa med kokta rödbetor då det, tillsammans med, getost är världens godaste kombo ( & valnötter!) men då de skall kokas 40 minuter blev det ett ack så välkänt "imorgon så" . 

Recept på pizzabotten; 
Blomkål(shuvud), fiberhusk, salt, ägg.  Proportionerna ett litet huvud, 1 msk fiberhusk och 1 ägg, variera sedan enligt den mängd du önskar. Riv blomkolen med rivgärn, krama ur vattnet och mixa blomkålen tillsammans med ägg, fiberhusk och kryddor (jag körde pressad vitlök, oregano och salt). Grädda i ugnen på 225 grader ca 20 min - toppa sedan med diverse topping & kör i ugnen en stund tills ex osten smält eller toppingen gräddats. 
Som bas kokade jag tomater tillsammans med oregano men ex ketchup, tomatpuré eller tomatsås i kombination med kryddor funkar säkerligen precis lika bra. 

Tips på topping: 
Kött; kalkon, stekt kyckling, köttfärsås/tacoköttfärs, räkor, bacon, salami / ruccula, spenat, broccoli, paprika, tomat, zucchini, burkmajs, aubergine, annanas, banan, mango kokta rödbetor / valnötter, honung, chevreost/ost / pizzasallad på vitkål, kryddor och olja.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback