Stäng
RSS 2.0

30 mars / "Going nuts" .






Nötsmör i all ära - Kanske är detta min livs stora last? Jag konsumerar alldeles för mycket jordnötssmör varje dag och inser att, att kombinera detta med fetter ifrån andra sorters nötter (jordnöt är dock ingen nöt!) kan vara en bra idé för variation? Då ICA denna vecka har sänkt naturgodiset till 99kr/kg istället för ordinarie 139kr slog jag sak i saken & gjorde billigaste möjliga, cashewnötssmöret. Detta smör kostar cirkus 220kr/kg, ifrån Kung Markatta, vilket är väldigt dyrt, speciellt jämfört med mina 99? Blev supergott & är också väldigt enkelt att göra.

Ta valfri mängd osaltade nötter/mandlar/frön och rosta i mitten av ugnen på 200 grader i cirka 5-6min (håll koll på dem så att de inte bränns). Mixa dem sedan i en matberedare och du har ett smör fyllt med goa fetter, fibrer & nyttigheter färdigt att användas. När du mixar får du ha lite tålamod & emellanåt skrapa ner smulor ifrån kanterna. Det blir först smuligt, för att sedan bli klumpigt och slutligen smör.

Använd exempelvis på gröten, i smooties, på riskakor (med bananskivor!), på fryst banan/valfri frukt, på valfri kvargblandning/kesella (chokladkvarg med varma bär, nötsmör, gojibär & kanel är min favorit!). Ät på finn crisp, på banan i ugn (toppa med kokosflingor & servera med ex egengjord glass, valfri yoghurtblandning) Stek äpplen i kokosolja, kanel, kokosflingor och sötströ och servera med nötsmör & kall keso - eller i rent sötbegär; ät direkt ur burken? Ha. Av kombinationera att döma kan ni kanske förstå att jag hittar diverse tider på dygnet att konsumera dessa jäkla smör? Men, med måtta och variation av sort är det en perfekt källa till fett. Skippa Skippys och gör eget? Grymt gott, smidigt & framförallt, mycket billigare alternativ. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback