Stäng
RSS 2.0

19 juli / Ett annorlunda inlägg;

 

När jag var ung, okej låt säga liten för att inte vilseleda någon stackars skäl med min allt för höga dos av ironi, läste jag väldigt mycket böcker. Kunde på somrarna ägna en hel dag med en bok i en hängmatta, då tillsammans med en bästa vän. Otroligt mysigt! Sedan ett antal år tillbaka läser jag dock väldigt sällan. Enda gången jag har ro är i en solstol i utlandet under semesterveckorna. Kanske tragiskt nog? Jag nöjer mig liksom med diverse sidor på nätet, bloggar och modemagasin de andra dagarna om året. En kriminal roman tar för mycket tid att helhjärtat sätta sig in i. Tid som säkerligen finns men som inte prioriteras. Tänkte nu ge er några boktips. Inför resan, semestern eller kanske den där vardagen? Shoot;

1) Marie Jungstedts kriminalromaner. Har läst alla (?) och älskat varenda en, mer eller mindre. De jag verkligen fastnade extra mycket för är "Den farliga leken" och "Den farliga tystnaden". Otroligt kluriga & spännande med parallella handlingar, mystik, brott OCH en dos av kärlek och vardagsliv vid sidan av fallen. Perfekt längd på böckerna vilka också finns i pocket för sisodär 60kr. 

2) Systrar i jeans av Ann Brashares - Dessa finns i tre böcker. Jag läste allihopa när jag var cirkus femton år och jag minns att jag tyckte att de var otroligt bra. Filmerna är rent av ett skämt i jämförelse. Verkligen ett tips främst till er tonårsdamer eller runt 20 års åldern. Väldigt spännande med mycket vardagssituationer att relatera till, kärleksproblem & diverse saker. Läs dem!

3) Jag saknar dig, jag saknar dig av Peter Pohl och Kinna Gieth - En verklighetsbaserad ungdomsroman. Denna blev jag påtvingad i skolan. Påtvingad & pang, bom; fast. Den är oroligt gripande, vacker och helt fantastisk. Blev även film vilken heter "Jag saknar dig" för Er som känner till den. Boken är dock, i vanlig ordning, mycket bättre än filmen.

4) "The golden year" av Amanda Schulman och Hanna Widell, fredagspoddarna ni vet. Detta är ett tips jag väljer att ge utan någon som helst erfarenhet. Detta är nämligen den bok jag själv vill jag slå mig ned med under en palm på semestern. Med olja på magen, salt i naveln & en drink i andra handen? Av damernas personlighet och deras fantastiska program i "Fredagspodden" att döma kommer denna vara fylld med fantastiska insikter, tips och delgivningar som kommer få mig att skratta nickandes, nicka jakandes och vise versa. Perfekt sommargåva inför semestern (hörde ni det mamma och pappa?). Ha!

Ett lite annorlunda blogginlägg denna lördagmorgon. Utöver bokläsande skulle jag även vilja slå ett slag för främst Fredagspodden, Värvet och Mikaela Forni och Dashas poddcast. Ett flertal avsnitt i dessa är extraordinära. Ex Fredagspoddens avsnitt som handlar om ex Svartsjuka & avundsjuka, Ideal etc, Värvets intervju med ex Maria Montazami och de avsnitt Mikaela och Dasha väljer att prata om specifika ämnen. För er lite yngre kan jag tänka mig att exempelvis Nickys och Chloés poddcast lämpar sig utmärkt. För mig som passerat tjugosträcket blir dessa mest tonårsflams men är man just tonåring älskar man det säkerligen - Åtminstone hade jag gjort det då ämnena är aktuella. Nu har ni något att göra mellan badandet, glassätandet & vollybollhänget? He. "Som för att genomlida dessa fantastiska sommardagar?"


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback