Stäng
RSS 2.0

9 januari / "Om hon är snyggare än jag, blir jag ful...?"

 
Godmorgon fina läsare ! 
Kickstartade precis med min superbowl av diverse uppradade varor i veckans tidigare inlägg, då till tänkvärd läsning. Jag tycker själv att alldeles för många runt omkring i samhället exempelvis bryr sig alldeles för mycket om vad andra tycker och tänker, jämför sig alldeles för mycket med andra (då i negativ bemärkelse),misunnar andra framgång (just på grund av avund.), är alldeles för avundsjuka på andra människor & beter sig därmed destruktivt. Brukar själv säga att "bara för att någon annan ex bär en fin klänning till festen du är på, blir din klänning inte fulare. Du är fortfarande lika fin som innan och ditt VG är fortfarande ett VG även om din bästa kompis skrev MVG...Eller hur? Detta faktum förklarades utmärkt i denna artikel då Isaksson, här, (http://www.veckorevyn.com/Sizehero/Se-varfor-vi-har-orimligt-hoga-krav-pa-skonhet-pa-37-sekunder) skriver om den sk. "snygghetspotten" som diverse människor verkar tro existerar. Ha! Jag citerar "Jag inser att jag beter mig som om det fanns en snygghetspott. En pott av vackert som vi alla tjejer (jo, för i min värld gäller detta bara tjejer) ska dela på. Att ju snyggare någon annan är desto fulare blir jag. För jag jämför mig, och jag gör det i detalj. Jag ser direkt vad någon annan har, vad den personen har tagit av snygghetspotten och får mig att framstå som sämre. Problemet är att jag jämför mig med overkliga bilder och redigerade ideal" . BAM. Mitt i prick? Jag anser att hon förklarar precis vad som ofta försiggår. Håller ni med mig? Jag har, från djupet av mitt hjärta, inga problem med att glädjas åt andras framgång och jag kan med ögon som poppar ut, stirra på andra tjejer och ge dem komplimager för både in- och utsida utan att känna mig sämre själv. I slutet av dagen är jag bara jag trots allt? Vare sig jag säger "satan vad snygg du är" eller väljer att "sura ihop inombords och bete mig illa". Och nog är jag ett bättre jag om jag lyckats göra någon lite extra glad istället för att skapa destruktiva relationer och själv vara arg på något jag inte kan påverka? 

Isaksson förklarar även hur denna sk. "snygghetspott" som egentligen inte existerar alls, fungerar, enligt;
"Tänk dig att du på en fest med härliga människor och du har riktigt trevligt. Du känner dig extra uppåt, nöjd med dig själv och märker att du också får andra skratta och ha roligt. Så kommer en annan person till festen. En person som är superrolig och trevlig och som plötsligt får alla att skratta ännu mer och som plötsligt får allas uppmärksamhet. Här kickar pott-tänket in. Hon är bättre än jag, alltså är jag sämre." Men avslutar också med orden "Fel fel fel, du är lika bra som innan!" - Och här avslutar även jag, då med att helt hålla med och skriva till ännu ett "fel". För du är ju precis lika bra som innan, oavsett. Tänker du såhär eller känner du igen situationen? Jag tycker att detta sätt var en utmärkt förklaring, då intill ett sevärt klipp.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Rätt! så himlans bra skrivet av båda0)

Svar: Tusen tack!! Vad glad jag blir :)
idaacarleborn.blogg.se

2014-01-09 @ 09:35:39
Postat av: Clara

Så glad jag blev! Tack fina du!

Svar: Vad härligt :))
idaacarleborn.blogg.se

2014-01-09 @ 14:11:13
URL: http://clararingqvist.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback