Stäng
RSS 2.0

6 januari / Egoboost?




Egoboost aka immunförsvarsboost? Kanske är det ibland samma lika, inte sant? 
Känns som varenda människa hostar, snorar och snörvlar just nu. Och inte passar det mig sisodär jätte bra när det hostas i ansiktet på jobbet, hostas i händer & tas i pengar? Sedan jag hade lunginflammation är mitt immunförsvar ett skämt och jag vill slå varenda än som tycker att "sharing is caring" även när det gäller sjukdomar..Det är väl knappast svårt att vända sig om och hosta i sitt armväck? Tvätta händer och hålla sig inne om man är magsjuk? Hm. För mig är det självklart av ren respekt och jag hostar inte rakt ut ens i min ensamhet. Det känns ungefär lika onaturligt som att rapa en kund i ansiktet eller fisa rakt ut i en biosalong. Ni fattar? Ha. Så lite superlivsmedel som boostar immunförsvaret? Broccoli & röd paprika innehåller en massa C-vitamin, mer än den C-vitaminsförknippade apelsinen, vilket är toppen mot förkylning. Det i kombination med frukt och grönt i mängder gör susen, då gärna så många olika färger som möjligt. Något som innehåller en massa antioxidanter är exempelvis gojibär, raw kakao samt blåbär - så käka på dessa godingar & få en boost på köpet. Även kokosoljan är känd för att hjälpa ditt immunförsvar på traven. En sked gröten, yoghurten eller som fett på maten är både gott och nyttigt. Win-win? Det faktum att immunförsvaret infinner sig i tarmarna kan vara tänkvärt då mat som gör magen glad också gör kroppen glad. Jag som lider av magproblem får tänka till en extra gång så att jag inte stoppar i mig ting jag är extra känslig mot då det även gör att jag drar på mig förkylningar på köpet. Boostar ofta min lille mage med exempelvis krossade linfrön och kanel som topping på gröten då det främst är gott men också bra för matsmältningen. Nom! 

Så för en superfrukost som boostar både immunförsvar & får smaklökarna att slå volter; 
Proportinerna 2dl mandelmjölk (valfri mjölk alternativt vatten funkar men denna tycker jag är godast tillsammans med chokladsmaken) per dl havregryn, 1 äggvita (per dl havregryn), 0,5skopa chokladprotein, en smula kakao.Värm gröten i kastrull för krämigast effekt och dra ner till 2-3:an då den börjar bubbla. Tillsätt äggvitan samt pulvret under omrörnng efter att gröten kokat färdigt då äggvitan annars kokas..Rör ner en sked kokosolja & toppa sedan med något du tycker om. Jag kör oftast på kombinatonen; Krossade linfrön, gojibär, kanel, blåbär/hallon samt en klick nötsmör (mandel, jordnöt, cashew, hasselnöt) och någon dl keso. En tallrik gröt i sig är inget mättande alls, något många missförstår, så se till att toppa med proteiner och vitaminer. Även perfekt sätt att trycka in en massa energi på liten yta! Kombinationerna kan fortsätta i oändlighet men just denna är min favorit. En skivad banan på detta och chokladbollsröran är fulländad. Enjoy.

Kommentarer
Postat av: Fanny

Jätte grymma tips!

2014-01-06 @ 15:46:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback