Stäng
RSS 2.0

3 december / Rulla till jul?

 
 
 
Söta, krämiga chokladbollar rullade i kokos - En del av julens godisbuffé & ett perfekt tilltugg till övrigt fikabröd. Dessa blev kanske inte världens mest symetriska, fina bollar men oj vad goda de är. Smaken är chokladig och nästan lite "smörig" i konsistensen. Dock utan att ens innehålla något smör alls (oklart vad det då kommer ifrån, ha!). Min faster brukar alltid göra små chokladbollar som en del av sin julgodisbuffé och förre året hakade jag på den trenden för första gången, dock med detta recept. Fritt ifrån socker, gluten och kan även göras laktosfria (mina innehåller dock laktos då jag tål det!). Grundreceptet genererar 10 st bollar. Jag körde dock gånger fem och rullade ihop hela femtio stycken. Utgå ifrån detta:

125 g keso / 2 msk chokladcasein / 1,5 tsk kakao / 1 krm snabbkaffepulver / 1 msk stevia sötströ /  Kokos att rulla i .

1. Stavmixa keson till en slät smet / 2. Tillsätt resterande ingredienser och blanda väl / 3. (Frys eventuellt 20-30 min för att göra det lättare att rulla bollarna) Rulla 10 st bollar per smet och rulla dem sedan i kokos. 4. Ställ i frysen 15 min innan servering alternativt frys dem och plocka fram till olika tillfällen. 

Kan även tänka mig att det är gott att använda andra smaker av casein samt mer kaffepulver/ pepparkakskrydda eller dylikt i. Testa er fram damer och herrar, och lycka till. SÅ goda!

Kommentarer
Postat av: anonym

ser jätte gott ut. Duktig du är

Svar: Tusen tack :D Vad kul att du tycker att det ser gott ut. Testa! De är supergoda.
idaacarleborn.blogg.se

2014-12-04 @ 08:38:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback