Stäng
RSS 2.0

10 augusti / "Am I the only one?"

 
"Am I the Only one to doubt WHO I am? Wish I was someone Else" ljuder hennes vackra stämma. Sorgsen vrider jag mig i stolen, där jag sitter på balkongen och bevakar solens uppvaknande över havet. "Fy fan" är orden som skapas någonstans inom mig & jag trycker tillbaka dem med full kraft för att omformulera? Borde sluta svära? Det låter inte trevligt. Ovårdat eller 'i brist på bra ordförråd' som Du brukar säga. Det har jag ju inte. Därför borde jag sluta. Jag vet ju att jag kan om jag vill.
 
"Freak" är ordet som tillslut skrålar ur högtalarna då låten når sin refräng. Min blick fastnar på den otroligt vackra tjejen i videon. Det smärtar när jag tänker på vem hon sjunger om. Sig själv. Freak? Ett frågetecken uppdagas för att kort därefter bilda en grupp med de tusental som därpå följer... 
 
Det är inte ett utseende det är fel på. Det finns inga "ska" & "borde". Inga fastna former att stöpas i. Och kanske är "Strong the new skinny"? Definitivt är alla former, färger etc välkomna & mer än okej. Jag kan inte låta bli att grimasera åt de människor som säger sig vilja stoppa idealen i samhället samtidigt som de publicerar kommentarer som "Äntligen! Du visar hur en riktig kvinna ser ut", "du är verkigen hälsosam tillskillnad från de där smala" eller "man ska ha lite si eller så". STOPP, hej & hallå? Är det att vilja ta bort ideal? Är det ett sätt att säga att ALLA har rätt att vara nöjda med sig själva inifrån och ut? Enligt mig är det istället att skapa nya, osunda ideal. 
 
Alla kan inte se likadana ut. Alla kan inte uppnå samma framgångar, lära sig lika fort, lika bra eller få samma chanser i livet. Vi kan bara skapa våra egna möjligheter, ta de chanser vi får eller få de chanser vi faktiskt väljer att ta. Skapa det som känns bra för oss, på individnivå. Vara den bästa, härligaste versionen av oss själv - Hur den nu är.
 
Man kan inte se på en person hur sund, hälsosam, frisk eller härlig den är. Vi kan inte inspektera och säga att "en är hälsosammare än en annan" (bara i sjuka extremfall där ex fetma är ett faktum eller undernärd saknar frågetecken). Ohälsa sitter inuti, sällan utanpå & vad är egentligen det där "Strong"? Nog är det nu mer trendigt att vara stark istället för det tidigare supersmala idealet som kanske gick ut på svält för många då alla inte föds med en kropp som sunt kan likna de typiska kropparna vi tidigare och fortfarande ser på catwalken? (Men kom ihåg. Endel ser ut så naturligt & det måste vi förstå!) TACK! Det är fantastiskt. För starka, det borde vi alla satsa på att vara. Vad vi inte får glömma här är att det inte finns EN definition av just ordet stark. Stark är i tusen färger, former, längder, bredder och storlekar. Stark kan vara något man är på insidan, liksom i hur tungt man ex kan lyfta, böja, bära etc och vet ni? Man kan vara smal/skinny och fortfarande vara superstark liksom man kan vara stark och ha vilken form som helst. Jag kan vara stark som tar en vikt i bänkpress men kanske förlikar sig inte min pojkvän som väger 30 kilo mer än mig, är 25 centimeter längre, bredare, annan kroppsform och av ett kön med en annan typ av muskelmassa med samma ord om han tar samma vikt som mig? Kanske, kanske inte. Det överlämnar jag till honom, att avgöra.
 
Så när hennes stämma än en gång uttalar orden är det i både sorg och glädje jag skruvar mig. I sorg för att individer kan ta sig friheten att behandla någon så. I glädje för den styrka hon visar. Den självsäkerhet. Sexig, stark, talangfull. I en form som ,så många andra former, är både vacker & respekterad.
 
Och jag kan säga att hon SER både sund & stark ut. Då utan att egentligen veta. Och jag kan säga att hon är fin som hon är. Det är ett faktum för mig. Men jag tänker inte höja henne för att i samma stund trycka ner någon annan. För att skapa nya, sjuka ideal eller få andra som inte är som henne att missnöjt studera sig själva. Tänker inte. Här är det okej att sätta in ord som ska för att låta ord som "inte" komma därefter. Man ska inte.
 
" Am I the Only one to doubt WHO I am? Wish I was someone Else"" ljuder hennes vackra stämma. Sorgsen vrider jag mig i stolen, där jag sitter på balkongen och bevakar solens uppvaknande över havet. "Fy fan" är orden som skapas någonstans inom mig & jag trycker tillbaka dem med full kraft för att omformulera?. Borde sluta svära? Det låter inte trevligt. Ovårdat eller 'i brist på bra ordförråd' som Du brukar säga. Det har jag ju inte. Därför borde jag sluta. Jag vet ju att jag kan om jag vill.
 
Och som solen väcker staden, väcker den även mina tankar. Det faktum att jag vet att jag kan sluta svära om jag vill liknar det faktum att vi kan lära oss att älska oss själva som vi är, om vi vill? Allt möjligt. DU är inte den enda att tvivla på den du är, på vad du klarar av, hur du ser ut, framstår, är. Du är inte den enda som stundtals önskar att du vore någon annan. Jag tror att alla någon gång under sitt liv gör det, mer eller mindre. 
 
Glöm aldrig att Du duger som du är. Det är inget fel i att vilja utvecklas och bli bättre, inget fel i att bara vilja vara heller. Och jag säger inte att man inte skall äta hälsosam mat. Att man inte skall röra sig dagligen , utöva någon form av sport eller aktivitet några timmar i veckan. För det tycker jag att alla ska. Jag säger bara att vi ska förstå att vi är värda att älska och älskas och att det inte finns en exakt definition för alla de där adjektiven som cirkulerar.  Att vi är olika, och att det ligger något vackert i just det. För att avsluta med en quote jag älskar "Älska den du är på resan mot den du vill vara" - you're not the Only one to doubt yourself and you're defenetly not a freak. Fina Sanden & alla andra kvinnor och män. 

Kommentarer
Postat av: angelica

vilket bra inlägg, har också reagerat på detta och håller med dig helt! himla bra grej det hon gör, att få fram att man ska vara nöjd med sig själv som man är, men det är som att det inte kommer fram när det kommer kommentarer som säger att en riktigt kvinnokropp SKA se ut så, helt plötsligt. fattar bara inte när folk ska sluta säga hur man SKA se ut?? arghh.

Svar: Svarade direkt på din blogg som du säkerligen såg :D kul att du gillade det & delar åsikt. Kramar
idaacarleborn.blogg.se

2014-08-11 @ 07:26:32
URL: http://www.indianchief.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback