Stäng
RSS 2.0

10 november / "Hemligheten till superkroppen?"

 
Den där hemligheten som efterfrågas, hemligheten till en vältränad, slank kropp? Ha. Den existerar inte. För inte är faktorerna ovan några hemligheter, knep eller hockus-pockus. Äta ordentligt, röra på sig och få lagom med sömn. Enkelt för vissa medans andra önskar att pulver och piller några veckor var svaret på en livslång, hälsosam kropp. Det tror åtminstone inte jag på. Jag tror istället att man för att träna ska; 

1) Hitta Din egen anledning att träna - Vad vill du få ut, vad vill du uppnå? I många år trodde jag att "smal" var enda anledningen till att folk tränade. Därmed tränade jag inte, då jag redan är naturligt smal i mig själv. När jag för cirka ett år sedan insåg att det faktiskt behövs styrka och motion för alla kroppar, testade på gymmet och föll pladask för olika typer av träning fann jag också min anledning att stanna. Jag vill orka, jag vill vara frisk, jag vill leva för alltid ?

2) Mat - Uteslut idéer som "skippa måltider", "dra ner till minimalt kaloriintag" etcetera. Det hjälper ingen oavsett mål. Fyll kroppen med mycket protein, långsamma kolhydrater, frukt och grönt. Fyll din kropp med det intag den behöver, den behöver säkerligen mer än du tror. Ex bränner en kvinna ca 1400 kcal av att ligga still i sängen en hel dag. Att då äta denna mängd & träna är som ni förstår totalt befängt, galet, idiotiskt. Det kommer väl i princip leda till nada, lagring av fett och muskelnedbrytning. Ät regelbundet, fyll på med näringsrik mat tills du blir mätt & skippa istället onödigt socker (överlag) som exempelvis läsk i veckorna. Ät din energi istället för att dricka den (om du inte är underviktig vs - då kan det vara smidigt att dricka för extra energi, men givetvis inte i form av läsk).

3) Tajmingen - Något jag lärt mig nu till hösten är att tajmingen är SÅ viktig. Att fylla på med snabba kolhydrater precis innan ett styrkepass för energi samt snabba kolhydrater och protein direkt efteråt för muskeluppbyggnad. Förut kunde jag äta min frukost med gröt som bas 2h innan ett pass. Vad jag nu lärt mig är att ta ett gäng riskakor och en banan efter gröten, precis innan gymmet, då det inte är säkert att gröten hunnit ut i kroppen på 2h (individuellt som allt annat såklart). Känner mig nu alltid super stark och energifylld under alla pass, oavsett tid på dygnet, vilket känns toppen. Det handlar alltså inte bara om mängden kolhydrater, utan också om tajmingen i förhållande till träningen. Use them! Att köra ett feting pass och inte fylla på direkt efter skulle för mig vara slöseri. 

4) Träningskompis? - Det tjatas om att hitta en kompis att träna med, vilket skall medföra att man inte skippar ett pass? Jag valde att göra tvärtom då mina sällskap ofta kom med ursäkter blev jag omotiverad. Till en början kunde jag strunta i gymmet för att ex min pojkvän inte ville följa med mig, och jag inte ville åka dit ensam. Detta gjorde mig sur och tvär och totalt opepp. Bestäm dig istället för att du ska. Vill någon haka på är det bara en rolig bonus, men att förlita sig på någon annan funkade åtminstone inte för mig. Kanske kan du snarare hitta någon som delar dina värderingar, dina mål eller ditt intresse för en speciell träningsform, på gymmet eller annat forum, snarare än att försöka dra med en närstående som längtar efter hemgång?

5) Ha kul - Det finns tusen sätt att träna på. Vill du köra kondition behöver du inte tvinga dig ut på löpartur efter löpartur om du personligen avskyr det. Visst måste man inom vissa områden komma ur sin "comfort zone" men kan man hitta ett roligt sätt att nå sina mål är ju det ett enklare sätt? Dansa dig i form, kör intervallpass av olika slag, ta raska promenader etcetera. Träna i grupp, kör styrka i maskiner. Ös med kroppsvikten ute i lekparken? Har man kul vill man ha mer? Plågas man enbart tröttnar man säkerligen på nolltid. 

6) All or nothing? - Att gå från noll till hundra på en vecka är nog rätt meningslöst. Att utesluta allt med socker och kickstarta med 6 pass i veckan kommer säkerligen få dig att tröttna. Tänk långsiktigt, realistiskt och hitta dina alternativ och lösningar. Börja ex med att sluta sockra ditt te/kaffe, ät regelbundet och byt snabba kolhydrater mot långsamma. Testa olika pass och se vad som känns rätt för dig. Bestäm dig och ta det steg för steg. De där 30 kg i benpress ska inte vara 100 kg om en månad. Du skall inte väga 10 kg +/- om en två veckor. Du ska inte heller gå Victorias secret fashion show eller tävla i Body Building om en månad! Come on. Hitta något där du känner "såhär kan jag leva, det här fungerar i min vardag (talar inte om extremt överviktiga/underviktiga där något måste göras NU). 

7) "Alla andra..." - Utgå från dig och ingen annan. Jämför dig inte med grannen, hunden, katten, mamman, bästisen eller diverse kända profier. Du har din kropp och det skall du vara väldigt tacksam över. Den är unik, din alldeles egen och ett fantastiskt redskap för många ting i livet. Vi är alla olika och även om du och bästa vännen skulle gå efter samma kost & träningsschema skulle ni ändå inte bli identiska. Vi har alla olika förutsättningar; sätt dig främst & fokusera på ditt eget välmående. Ex har jag börjat fokusera på enbart styrka nu. Tidigare har jag enbart tränat lite hipp som happ, det jag känt för. För mycket löpning för att min, redan smala kropp, skall kunna bygga just volym vilket jag egentligen velat. Jag har absolut blivit betydligt starkare både psykiskt och fysiskt. Jag tar betydligt tyngre vikter, orkar mer, har en rejäl kämparglöd och en riktigt bra kondition. MEN jag har inte kört ren styrka varje vecka ens, så att jämföra mig med någon sådan skulle inte vara fair alls. Men fokus volym - det startar "nu". Överskott, kolhydratstajming + vikter - komsi komsi ass?!

8) Myt - Alla på gymmet bara stirrar, en tjej blängde och de flesta köttade på med AS tunga vikter och jag var sämst?! Mjae. På gymmet där jag tränar skulle jag kalla detta en feting myt, säkerligen på de flesta andra ställen också. Alla är väldigt vänliga, skrattar, pratar, peppar, stöttar och kör sitt eget race. Våga gå dit, våga testa och ta hjälp av en kunnig ifrån början. Att be någon visa maskinerna, hjälpa dig att ställa in rätt vikt och läge och ge dig ett program att köra efter är verkligen att rekomendera. Att hitta en lagom nivå där man vet att man fått ut det man ska utan att belasta kroppen fel kommer göra dig gott och även få dig att känna dig säkrare på din sak. "Du vet ju att du gör rätt". 


9) "Jag kommer bara gå ner massa i vikt", "jag kommer bara få värsta stora musklerna" - Vem tror du att du är unga dam?! Ett bicepspass och de hoppar ut som på en body builder? Ett svettigt benpass och du går ner 5 kg? Det krävs ett underskott av mat för att gå ner i vikt samt en jäkla massa hårdträning, diciplin, tunga vikter och rätt kost för att bli "stor". Att vara smal, träna styrka och lägga sig på ett överskott kommer istället att få dig att lägga på dig sunt, snyggt & härligt. Har man svårt att gå upp i vikt är ett hett tips att trycka in ett extra mål eller två samt att trycka in lite "osynliga" kalorier i måltiderna om man tycker att det är svårt att öka mängden mat en massa. Avokado, nötter, nötsmör, ost, smör, lax, makgrill, olivolja  är exempel på nyttiga, kaloririka livsmedel som är enkla att lägga till i kosten utan att behöva äta 3 kycklingfiléer och 30 köttbullar extra varje dag. Knäck ett ägg i gröten och klicka på en matsekd nötsmör (tillsammans med allt annat vs ex kvarg, hallon, pumpakärnor, frön, müsli, frukt, bröd), lägg till avokado i sallden. Välj lax snarare än ex torsk och tonfisk. Ta några extra ostskivor på mackan eller ringa olivolja över salladen. Välj helfeta produkter ex en fetare turkisk yoghurt, keso etc & få därmed mycket gratis. Ät ordenligt och lägg till mellanmål och kvällsmål. Att ex trycka ett helt dagsintag under en måltid kan bli svårt, men att dela upp det på 5-6 måltider gör det hela väldigt enkelt. Till en början kan det vara kämpigt om man är van att äta lite och sällan, men efterhand vänjer sig kroppen och skriker efter mat just på grund av att den är vad att få det? Det där; "Tränar du inte - börja med att gå ut och gå 1h innan frukost varje dag" tycker jag personligen är ett himla dumt tips. Alla är vi olika och vill man börja träna av anledning att lägga på sig är just detta snarare nedbrytande än uppbyggande. Utgå från dig!

10) Vågen, livsviktig & kär ? - Väg dig inte en massa, låt inte vågen tala om för dig hur du ser ut. Den kan givetvis vara en riklinje i extremfall eller en pepp för den som söker extra kilo eller vill bli av med. Den kan vara viktig för den som väger alldeles för lite, eller alleles för mycket, men överlag är den totalt oviktig. Du väljer att väga dig innan du ska sova & oj, du väger 2kg +/- ikväll trots att detta inte var vad du ville? Vad skall du göra åt saken ikväll? Ska du äta lite mer i hopp om att gå upp de där kilona innan du somnar denna kväll eller ska du springa en sväng snarare än sova? Haha. Okej, jag överdriver men ni förstår vinken? Du kan inte göra något åt saken ändå, så skit i att ens ställa dig där om du vet att det får dig att på något sätt känna ångest eller riskerar att förstöra din dag. Personligen förstår jag inte grejen med vikt riktigt, kanske för att jag alltid trivts med mig själv så "det är ju lätt för mig att säga". Men att kolla i spegeln, känna efter i kroppen och låta den tala om hur man mår, hur stark man känner sig är enligt mig mer värt. Äter du ex en stor kebabbpizza ifrån pizzerian kommer du troligtvis att väga + dagen därpå då kolhydrater binder vätska. Att då tro att man gått upp i vikt av gårdagens överintag av ex pizza i kombination med chips, godis och fika är bara dumheter. Det krävs mycket mer än så!! Om man ex kollar på tv4's 'Gladiatorerna' väger ofta de mest fasta tjejerna med kroppar, som enligt mig, är mer tilltalande MER än de som är mindre fasta och ibland längre i cm. Muskler väger mer än fett & vi har alla olika längd, benstomme, strl på tuttar, längd på hår etc. Allt väger ju något liksom. Så har du ingen livsviktig anledning att väga dig - fokusera på hur du känner dig snarare än att låta vågen tala. Det säger liksom ingenting om hur stark du är, hur frisk du är, hur din kropp mår, hur mycket muskler du har, vilka framsteg du gjort - det säger vad din kropp, eh, väger? 

Och nu; Försök ge upp till "Work bitch" med Brittney Spears. Sov ordenligt, ät regelbundet och försök att inte ha energi över för ett pass. Förbättra dig själv utifrån dina förutsättningar och försök att inte känna stolthet och motivation därefter? Ha! Jag lovar - du klarar det aldrig! Tog du det som en utmaning? Shoot. Orkar du springa 3km till jul trots att du idag inte orkar springa 1km? Tar du 2 kg extra på bröst tills dess eller har du lyckats få bort till sötsug till nyår? Idag är dagen att starta vad det än innebär i ditt liv. Hitta din anledning - den finns där. Oavsett längd, bredd och ögonfärg, he! Jag tror på precis alla. Helt ärligt. På alla. Det sitter till stordel i det där jävla huvudet. 

(Detta är mina personliga åsiker och tips. Man lär sig precis hela tiden & jag är långt ifrån mina sk. mål. Men jag har kommit långt ifrån det jag en gång var - ett hopplöst fall som ville ge upp, som var negativt inställd till all sorts sport och träning och som var för lat för att ens cykla den 3km lååånga vägen till skolan...Jag tänker jämföra med mig & vara stol för det jag åstadkommit snarare än den bit jag har kvar att gå! Och ja, detta var nervöst att skriva ner då träning och allt däromkring är väldigt känsligt. "Var ditt eget filter" skrev "Ptfia" - och ja, var det även när ni läser detta, såklart). 




Kommentarer
Postat av: Anonym

Jätte bra text. Håller verkligen med dej

Svar: Tusen tack! Vad kul att du tycker det:) kram
idaacarleborn.blogg.se

2013-11-10 @ 23:24:23
Postat av: FEBBS

Äntligen ngn som säger ngt bra angående träning!

2013-11-13 @ 14:42:51
URL: http://febbs.se
Postat av: Hanna

Riktigt bra sagt där! Sjukt snygg blogg har du också! kram ♥

2013-11-13 @ 14:49:16
URL: http://hannaskytt.blogg.se
Postat av: J o j z y ♛

Grymma tips!

2013-11-13 @ 14:51:59
URL: http://jojz.blogg.se/
Postat av: Pernilla

Bra sagt.. :).

Svar: Kul att du tycker det :) Blir jätte glad!
idaacarleborn.blogg.se

2013-11-13 @ 14:53:45
URL: http://lillapia.blogg.se
Postat av: elina

Så himla rätt! det är verkligen en bra motivation.

Svar: Åh vad glad jag blir att du säger det! TACK :)
idaacarleborn.blogg.se

2013-11-13 @ 14:57:14
URL: http://shitsure.webblogg.se
Postat av: matilda

Jättebra! :)

Svar: Tusen tusen tack! Glad jag blir :)
idaacarleborn.blogg.se

2013-11-13 @ 15:35:29
URL: http://www.matildawidaeus.blogg.se
Postat av: Sara Nygren [FOTO&VARDAG]

Riktigt bra skrivet.
Det mesta stämmer in på mig och det var kul att läsa för jag fick en tankeställare. Jag är en sådan som tänker alldeles för mycket på allt så då blir inte träning kul! Men ska försöka tänka på detta du skriver.

Svar: Blir så himla glad av din fina kommentar. Tusen tack!! Vad roligt att du kände så när du läste. Hoppas du hittar något du tycker är super kul & trivs med tjejen. Kram!
idaacarleborn.blogg.se

2013-11-13 @ 15:48:53
URL: http://saaera.blogg.se
Postat av: Anonym

Helgrymt inlägg! Alla tror att quickfix funkar och letar efter den snabbaste metoden för att rasa 10 kg på två veckor. Serisöt, hur kan man ens gå på allt sånt där? Jag tror och kör på något som ska hålla i längden och som jag mår bra av, då blir man gladare på köpet! :)

Svar: Tusen tack. Vad glad jag blir av din kommentar!! Ja men precis! Många suktar efter en snygg kropp etc men är inte beredda att förändra några av sina vanor alls. Jag håller med dig helt :) precis. Bra mat & någon form av motion blir man både pigg, glad & välmående av. Fortsätt som du gör (: låter toppen!
idaacarleborn.blogg.se

2013-11-13 @ 21:11:29
Postat av: Emma

Helgrymt inlägg! Alla tror att quickfix funkar och letar efter den snabbaste metoden för att rasa 10 kg på två veckor. Serisöt, hur kan man ens gå på allt sånt där? Jag tror och kör på något som ska hålla i längden och som jag mår bra av, då blir man gladare på köpet! :)

2013-11-13 @ 21:11:44
URL: http://emmandens.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback