Stäng
RSS 2.0

26 mars / Inspiration 2.0



Kvällsinspiration och några väl valda ord? Kanske är det vad hon vill formulera. Idag diskuterade jag ordet nöjd med min bästa vän, nämnde att det är stor skillnad på ordet "nöjd" samt ordet "stolt". Är Du nöjd med dig själv? Jag anser att alla, om de agerar sund mot sina medmänniskor samt gör sitt bästa, skall vara just nöjda med sig själva. Oavsett vilket resultat du får på ett prov, om du lyckas med det du försökte med, om du uppnår det du ville, skall Du vara nöjd så länge du gjorde det du kunde, för nog kan man inte göra mer än så? Jag bryr mig inte om vad andra tycker om mina skor, om mina klädval eller om mina val överhuvudtaget och det är jag väldigt glad över. Vi borde bara leva, bara vara - vara oss. Vad kommer ord som "jag vågar inte bära detta plagg då jag är rädd för att sticka ut, rädd för vad andra ska säga" egentligen ifrån? Och vad spelar det för roll vad alla andra säger, om du själv känner dig fin, stolt eller rent av ballast i världen? Människor runt omkring oss kommer att snacka bakom våra ryggar i vilket fall, oavsett om vi klär oss neutralt eller sticker ut, oavsett om vi väljer att vara anonyma eller säga vad vi tycker - det finns alltid något, tusen åsikter i vimlet av miljarder individer. För vem bestämmer egentligen vad som är "rätt" och "fel"? Precis.Ta på dig den där balla kjolen, de där höga klackarna. Sträck på dig på stranden, var stolt över dig själv när du gör ditt bästa oavsett vad det resulterar i samt var dig själv och stå för vad just Du tycker. Jag lovar att de flesta som kollar in dig när du spatserar förbi, de som viskar bakom din rygg, säger just en version av orden "damn, vad ball - jag önskar att jag också vågat". Ha! Och oavsett vad de säger, vad andra tycker och tänker så är det en vinst för dig. Det finns alltid dem som kommer både älska och hata dina klädval, dina fram- och motgångar samt dina åsikter och handlingar. Därmed är det totalt värdelöst att bry sig. Att välja sin egen väg resulterar åtminstone i att orden "jag är nöjd, jag kan stå för detta, stå upp för mina val och handlingar" får lämna din mun med ett leende. Du kommer alltid att vara för blyg för någon samt för social för en annan. Alldeles för tunn i en betraktares ögon och samtidigt för kurvig i den andres. Dina framgångar kommer att glädja vissa, stjälpa andra - vem väljer du att vara när du ser dig själv? Du är det viktigaste du har.

"Är du nöjd med dig själv?" Om inte, varför inte? Jag anser ändå att vi alla skall vara det. Acceptera den Du är och sträva inte efter att vara någon annan, det kommer aldrig att tillfredställa varken dig eller din omgivning då alla är av olika åsikt ändå. Det finns någon där ute som anser att just precis du är vacker, beundransvärld, ambitiös och fantastisk, kanske till och med helt "perfekt" - ordet utan defintion. "I en värld av cirka 7 miljarder människor, där slumrar du sött ikväll". 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Sinnessjukt bra inlägg. Tack tack !

Svar: Tack själv för att du säger det :)
idaacarleborn.blogg.se

2013-03-26 @ 23:34:47
Postat av: Lovisa

Hej ! SUPER FIN BLOGG! och ett super bra inlägg. Kolla snälla in på min blogg och skriv en KORT kommentar :)

Svar: Åh, tackar tackar :) Super kul att du tycker det - tack :)
idaacarleborn.blogg.se

2013-03-27 @ 08:27:22
URL: http://Lovisavidegren.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback